Skip to main content
Category

update

Pizzaoven gebouwd

By update No Comments

Eindelijk hebben we op de Mommenhoeve een pizzaoven. Zeven jaar geleden op ons trouwfeest kregen we er eentje en het bleef lang een wens. Nu hebben we die gerealiseerd en kunnen de pizza feesten beginnen.

Samen met Kim Fernhout van Art Cuisine hebben we op basis van een Valoriani FVR bouwpakket een prachtige oven gebouwd. Hieronder een fotoverslag van de bouw.

Houtgestookte pizzaoven op de Mommenhoeve.De eerste stap was het voorbereiden van de plek voor de pizzaoven.De pizzaoven komt op een plek waar al bebouwing gestaan heeft daardoor moest er een stuk van die oude fundering weg voor een goede aansluiting.Bekisting voor de fundering.Stenen voor het metselen van het onderstel.Betonzand voor de fundering halen.Valoriani FVR pizzaoven bouwpakket.Bekisting volstorten met zand (in het midden wordt het beton 10 cm dik, de buitenste U 20 cm).Inwateren van het zand om het goed te doen inklinken.Folie onderin en beton draaien voor de fundering.Storten van het beton voor de fundering van de pizzaoven.Fundering voor de pizzaoven gestort.Schets van het gewenste resultaat.Bouwmaterialen halen (je hebt steeds meer nodig dan je denkt).Uitlijnen van de stenen voor het onderstel.Metselen van de basis voor de pizzaoven.Onderstel van de pizzaoven op hoogte.Op een betonplex plaat de betonnen draagvloer storten.Beton draagplaat goed vlakken.Isolerende laag bestaande uit hydrokorrels in cement (ofwel de 'bros').Vlakken isolerende laag.Randen van de isolerende laag verstevigen door er dun cement tussen te gieten.Draagplaat en isolatielaag gereed.Opmetselen van de zijkant.Metselen warmtebuffer als onderlaag onder de vloer.Pizzaoven bouwpakket klaargelegd.Vlakmaken ondergrond van de pizza oven vloer.Onderste thermokoppel aanleggen en kabel extra beschermen met keramische deken.Ovenvloer gelegd met vuurvast cement en plaatsen eerste koepeldeel.Neerzetten van de koepel schaaldelen.Plaatsen van de bovenste thermokoppel voor het meten van de temperatuur bovenin de koepel.De koepel staat en is afgesmeerd met vuurvast cement.Isoleren van de koepel met keramische deken.Aanbrengen van de leemlaag bovenop de isolatie.Leem van onder naar boven gladstrijken en op spanning brengen.Leem glad en op spanning.Een tijdelijk dakje om de leem te beschermen tegen de regen. Uiteindelijk komt er Tadelakt overheen.Bijna klaar voor gebruik, eerst nog voorzichtig droogstoken.Pizza bak spullen besteld bij Italiëplein.nl.Boek "BLOEM WATER GIST ZOUT PASSIE – RECEPTEN VOOR AUTHENTIEKE NAPOLITAANSE PIZZA"De begintemperatuur van de vloer en bovenin de koepel.Rustig opstoken met een klein vuurtje zodat de oven kan opdrogen.Kleine houtjes hakken met mijn Gransfors Bruks.Gave pizza schep tools gekregen van Saskia.Schoorsteen gereed.Biologische 00-bloem gemengd met wat fijn zout.De bloem mengen met water met gist en tot een grote bal kneden.Na 2 uur rijzen deegbollen afsteken van ongeveer 230 gram.Klaar om de oven in te gaan.De eerste pizza bakt (en er is nog voldoende ruimte voor meer pizza's tegelijk).En de eerste pizza was klaar! Niet perfect, maar ondanks haar tekortkomingen wel lekker.

Nu de deeg en bak technieken verder verbeteren en dan gaan we diverse leuke bijenkomsten met pizza organiseren.

U-Map website

U-Map: Nieuwe website voor vergelijken universiteiten

By update No Comments

Een van de dingen die ik doe is U-Map, een methode voor het vergelijken van hoger onderwijsinstellingen op basis van hun activiteiten. In samenwerking met het Center for Higher Education Policy Studies (CHEPS) één van de onderzoeksinstituten van de Universiteit Twente, hebben we de afgelopen maanden achter de schermen gewerkt aan een nieuwe website. Deze is vandaag gelanceerd. 

U-Map website

Het is meer dan zomaar een website. Het is een platform voor het vergelijken van universiteit of eigenlijk meer algemeen voor het vergelijken van hoger onderwijsinstellingen. We kijken dus naar wat instituten doen, niet hoe goed ze iets doen. Het is aan de gebruiker om instellingen te filteren en te vergelijken. Een soort kieskeurig voor universiteiten dus. Erg handig voor studenten, onderzoekers, beleidsmakers en ambtenaren van de overheid.

We zijn live gegaan met 52 profielen, maar met data van ruim 300 universiteiten in de database, worden dat er in de toekomst veel meer.

Zelf aan de slag met vergelijken? Zie www.u-map.org

WHY van Simon Sinek + TheoryU van Otto Scharmer = ?

By update One Comment

Simon-Sinek-bij-Organisatie-van-de-ToekomstZowel het gedachtengoed van Simon Sinek als Otto Scharmer heeft onafhankelijk van elkaar een groot bereik. In de loop der jaren heb ik met beide theorieën gewerkt. Zo gebruikten we “Start with WHY” (ofwel ’the golden circle’) als werkvorm om te verbinden bij Organisatie van de Toekomst. Daarnaast heb ik TheoryU.nl mede opgezet en een aantal keer samengewerkt met Otto bij het Health Innovation Lab. Opeens dacht ik: Wat zou er gebeuren als je deze twee methoden combineert? Dus op zoek naar de kern, je Why, en die gaan doorleven door transformatie door de U door te gaan.

Met dit idee belde ik direct Hein Dijksterhuis (TheoryU consultant) om dit eens te verkennen. Hij was enthousiast en we gaan dit in augustus oppakken. 

Voor nu alvast een voorproefje van beide concepten.

The Golden Circle

Het officiele TED filmpje van Simon Sinek over wat hij noemt ’the Golden Circle’ is inmiddels meer dan 500.000 keer bekeken en er zijn vele workshops die gehouden worden rondom het vinden van je WHY. Voor wie het niet kent, hier het filmpje van het verhaal van Sinek:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=u4ZoJKF_VuA?rel=0]

In zijn verhaal heeft Simon Sinek het over het verbinden op de “Why”. Als die klopt, volgen de “How” en “What” vanzelf. Mensen die hetzelfde geloven worden tot elkaar aangetrokken. In zijn TED talk geeft Simon Sinek (op 15:15) het volgende voorbeeld van Martin Luther King:

[quote]In the summer of 1963, 250,000 people showed up on the mall in Washington to hear Dr. King speak. They sent out no invitations, and there was no website to check the date. How do you do that? Well, Dr. King wasn’t the only man in America who was a great orator. He wasn’t the only man in America who suffered in a pre-civil rights America. In fact, some of his ideas were bad. But he had a gift. He didn’t go around telling people what needed to change in America. He went around and told people what he believed. “I believe, I believe, I believe,” he told people. And people who believed what he believed took his cause, and they made it their own, and they told people. And some of those people created structures to get the word out to even more people. And lo and behold, 250,000 people showed up on the right day, at the right time to hear him speak. How many of them showed up for him? Zero. They showed up for themselves.[/quote]

Hij stelt dat alle succesvolle bedrijven vanuit een “Why” opereren en noemt Apple als het grote voorbeeld. Hij beschrijft de communicatie van Apple als:

WHY = Everything we do, we believe in challenging the status quo. We believe in thinking differently.
HOW = The way we challenge the status quo is by making our products beautifully designed, simple to use and user friendly.
WHAT = We just happen to make great computers. Wanna buy one?”

Een krachtige en aansprekende aanpak met mooie voorbeelden. Logischerwijs zijn er tegenwoordig dan ook veel workshops en sessie die je helpen om op zoek te gaan naar je eigen “Why”. Maar zoals Jan-Henk Bouman bij Permanent Beta zich afvroeg: “Wat voor type persoon ben jij?” Een “why person type”, een “how person type” of een “what person type”? En als we onze Why scherp hebben, wat dan?

Otto Scharmer- TheoryUTheoryU (transformatie)

TheoryU is een multi-stakeholder verander methodologie voor complexe processen van Otto Scharmer, professor aan MIT. Initieel bestond de U uit: Downloaden, Zien, Sensing, Presencing, Uitkristalliseren en Prototypen. In de loop der jaren zijn daar vele elementen bijgekomen en tegenwoordig is er ook de bovenkant van de U. Otto Scharmer gebruikt  vrijwel dezelfde termen als Simon Sinek. Hij schrijft:

[quote]We know a great deal about what leaders do and how they do it. But we know very little about the inner place, the source from which they operate. And it is this source that “Theory U” attempts to explore.[/quote]

In de “Source” en de “WHY” zit misschien wel de connectie. Zoals Otto Scharmer uitlegt in zijn filmpje ‘Operating from the I-in-now’ (zie hieronder).

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=7R9ObTXFqP0?rel=0]

Om te zorgen dat je kunt opereren aan de rechterkant van de U beschrijft hij drie soorten verbindingen:

  1. De horizontale verbinding is de connectie met anderen. Andere perspectieven, plaatsen, stakeholders op basis van observeren en ‘Sensing’.
  2. De verticale verbinding is verbinden met jezelf. Zoals je nu bent en jouw eigen hoogste potentieel.
  3. Integratie van 1 en 2 in I-in-now: Kijken wat er op het diepste punt in de U in het NU ontstaat en van daaruit handelen

Het bewustzijn, de aandacht en het handelen vanuit daar is de kern van Presencing en de handelen vanuit de rechterkant van de U. Overigens om daar te komen moet je niet alleen de ‘Sensing’ fase door, maar ook ‘Seeing’ (with new eyes) en het loslaten van bestaande oordelen. Je gaat zo van ‘open mind’ naar ‘open heart’ tot ‘open will’ in de bodem van de U. Die derde verbinding is dus niet zomaar bedenken wat er in het nu is en kan ontstaan, maar dit ook voelen en doorleven. 

Meer van hetzelfde? Synergie? Wat kunnen we ermee?

Bedoelen Otto Scharmer en Simon Sinek eigenlijk hetzelfde? Vullen ze elkaar aan? En misschien nog wel belangrijker, wat kun je er zelf mee?

Meer vragen en misschien antwoorden in/na mijn verkenning van deze twee werelden samen met Hein. Wordt vervolgd! 

CoworkFriday Het Vlier

CoworkFriday bedankt

By update One Comment
CoworkFriday

De eerste CoworkFriday in 2011 bij De Fabriek

Vandaag was de laatste Geesje in Deventer in de vorm zoals die de afgelopen 2,5 jaar georganiseerd is door Saskia en Geesje. Iedere tweede vrijdag van de maand was er weer een CoworkFriday op wisselende plekken. Ik ben bij bijna alle CoworkFriday’s geweest. Een mooi moment om Saskia en Geesje te bedanken, BEDANKT! en natuurlijk alle andere co-workers. Zoals Saskia vandaag in haar presentatie zei:

[quote]mensen maken CoworkFriday[/quote]

Sowieso stond CoworkFriday garant voor nieuwe ontmoetingen, kansen voor samenwerkingen verkennen en een mooie setting om af te spreken met nieuwe mensen om vrijblijvend koffie te drinken. 

Een aantal CoworkFriday’s is mij in het bijzonder bij gebleven:

De eerste bij De Fabriek

Daar ontmoette ik op de borrel Edwin de Kuiper (interieurontwerper) en samen met hem en Joren van Dijk (omgevingspsycholoog) hebben we een nieuwe propositie ontwikkeld voor restaurant beleving.

2011-03-04 Samenwerking – Eten en drinken als beleving

Op een middelbare school, het Vlier

Enerzijds omdat na een dag in de oranje ruimte m’n ogen tuterden.

CoworkFriday Het Vlier

Anderzijds omdat het sparren met leerlingen over ondernemerschap in een les echt super leuk was. Een aantal van hen is ook daadwerkelijk gaan ondernemen!

Bij Harold Viscaal van Aegte

Sowieso was het een mooie plek in Deventer, aan de IJssel. Daarnaast viel deze CoworkFriday op omdat Harold zich opstelde als een echte gastheer. Iedereen werd persoonlijk welkom geheten en hij nam uitgebreid de tijd om met iedereen individueel kennis te maken. Dit droeg bij aan een prettige sfeer en veel interactie.

CoworkFriday Aegte

Een rol die anders Saskia vaak op zich nam om te zorgen dat iedereen zich thuis voelde op CoworkFriday.

Loods 570

Ook weer een prachtige plek in Deventer in het Havenkwartier. Dit was een erg mooi lichte ruimte. Bovendien stond er een lange tafel waardoor we met z’n allen aan één tafel konden co-worken.

CoworkFriday Loods570

Daarna hebben Geesje, Joren en ik er ook nog een keer een workshop voor het Emotioneel Programma van Eisen georganiseerd

De laatste bij Deventer Groenbedrijf

De CoworkFriday van vandaag was ook bijzonder omdat er diverse inspirerende presentaties waren en ook de Gave Dingen Doen lunchpitch was weer erg leuk.

Jeroen-doet-lunchpitch 

De lunchpitch werd begeleid door Jeroen. Hij had een leuke EN/OF opwarm oefening. Daarna presenteerde Marcel kort het dilemma van het Deventer Groenbedrijf en sloot af met de vraag:

[quote]Hoe kan Deventer Groenbedrijf omgaan met de uitdaging dat de pensioenleeftijd steeds verder opschuift, terwijl groenonderhoud werkzaamheden  voor iemand van 60 jaar oud met ruim 40 dienstjaren vaak al te zwaar zijn.[/quote]

Dit leverde veel vragen en suggesties op. Uiteenlopend van “betrek de mensen zelf hierbij, wat denken zij” tot nieuwe bedrijfsconcepten voor diensten die ze dan nog wel kunnen. Ook ontstond er een leuk idee om de vergrijzing op aansprekende manier bespreekbaar te maken. In elk geval werd duidelijk dat het een belangrijk thema is waarbij een oplossing voor veel andere bedrijven ook relevant zal zijn en dus veel waard is.

Inspirerende presentaties

In pecha kucha stijl waren er acht mooie verhalen

  • Jeroen Koomen over Social Selfcoaching: Zijn App Harbr helpt mensen doelen stellen. Tof om te zien hoe Jeroen de positionering van Harbr heeft aangescherpt in de afgelopen periode.
  • Bas Kloppenborg over veranderen vanuit intentie & attentie: Pecha kucha offline stijl, 6 handgeschreven flip-overs, één minuut per pagina over zijn proces bij het SiOO en een visie onderbouwen versus van scratch onderzoek 
  • bruno-van-den-elshout_new-horizonsBruno Van Den Elshout over 2012 New Horizons: Een impressie van een prachtig project waarin hij in 2012 elk uur een foto van de Noordzee horizon heeft gemaakt. Daar maakt hij nu een boek van met bijzonder veel aandacht voor ogenschijnlijk onbelangrijke details die het verschil maken. Zo had hij een blanco boek mee om te kunnen laten ervaren hoe het boek op alle bladzijden plat open valt (een inbind techniek die alleen ergens in Zwitserland kan). Ik heb daarna direct het boek besteld (in pre-order) wat Bruno aan met maken is. Een limited edition uitgave met foto’s van zijn project van de Noordzee horizon. Niet zozeer de mooiste foto’s komen erin, maar die foto’s die nodig zijn om het verhaal te vertellen en de kijker uit te nodigen anders te kijken en bovendien te vertragen.
  • Arjan de Putter over Gele Ballon: Over al zijn ideeën en projecten met als verbindende gele draad zijn ruilproject om een gele ballon uiteindelijk te ruilen voor een Saab 9-3. Van een Top 10 klassieke auto’s tot een rally voor uitsluitend gele auto’s. Hij sloot af door applaus te vragen voor Saskia en Geesje als dank voor de organisatie.
  • Ron Bos lanceert zijn trendblog Gele Ballon: Over dat de crisis en schaarste de oude wereld is met een indrukwekkend doorkijkje naar de nieuwe wereld. Hij noemt hierbij kernwoorden als Exponentieel, Virtueel, Overvloed, Gratis, Hybride, Sharification en Collaborative. Met mooie visuals neemt hij ons mee naar deze toekomst.
  • Esther Bouman, initiatiefnemer CoworkFriday Hengelo, over Netwerken: Haar visie op netwerken en ondernemen vanuit zaaien, kiemen, bemesten, zonlicht, onderhoud, water geven en tot slot oogsten. Tot slot de vraag: Wat plant jij vandaag? 
  • Saskia sluit CoworkFriday afSaskia op de Weegh: Terugblikken op 2,5 jaar CoworkFriday en ruimte voor nieuw: In een goede flow neemt Saskia ons mee in het ontstaan van
    CoworkFriday: kriebels aan de keukentafel, de start bij de Fabriek en het begin van het rondreizen samen met Geesje. [quote]Minimale structuur, alleen: Wat is jouw vraag van vandaag?[/quote] Ze deelt de opbrengsten van CoworkFriday; nieuwe mensen ontmoeten en nieuwe dingen die ontstaan. Door CoworkFriday niet langer te organiseren, ontstaat er meer ruimte voor andere dingen die ze doet zoals Organisatie van de Toekomst, de Mommenhoeve, de Kerndag, en de Focusweek, en meer…… 

“Toevallige” ontmoetingen

Saskia zorgde er bovendien vaak voor dat de juiste mensen met elkaar in contact kwamen; “toevallige” ontmoetingen. Zo ook weer de laatste CoworkFriday waarbij ze Bruno en Jeroen aan elkaar koppelde. Bruno zocht een lift naar station Deventer. Saskia creëerde een lift/carpool naar het westen des lands waarvan Jeroen en Bruno anders niet wisten dat die bestond en ze dezelfde kant op moesten.

toevallige-ontmoetingen-door-Saskia

Bedankt allemaal en op naar het nieuwe

Die opbrengsten onderschrijf ik ook! Dankzij CoworkFriday heb ik leuke nieuwe mensen ontmoet en zijn er veel nieuwe dingen ontstaan of hebben ze een impuls gekregen. CoworkFriday was ook altijd een goed moment om even bij te praten en uit te wisselen met collega ondernemers.

Ook voor mij past Organisatie van de Toekomst daar nu meer bij vanwege de verdieping.

 

Boekpresentatie Zelfsturing door Martijn Aslander

By update No Comments

Als co-auteur van het boek over zelfsturing met Martijn Aslander en Erwin Witteveen was ik uitgenodigd voor de boekpresentatie. Deze vond plaats als onderdeel van de Permanent Beta dag waar ik ook heen ging. Niet alle ruim 60 co-auteurs waren er, maar wel veel. 

Martijn Aslander met boek ZelfsturingInleiding door Martijn

Wat ik erg kon waarderen is de openheid van Martijn over het proces van het tot stand komen van het boek en zijn rol daarin. 

[quote]Het eerste boek met mijn naam op de kaft waarvan ik niet precies weet wat erin staat[/quote]

Je kent Martijn en Erwin misschien van Easycratie en kleintje Easycratie (een samenvatting). De zijn nu bezig met een derde boek en dit heet “Nooit Af” en staat gepland voor november. 

Daarnaast is er de Pamflet reeks. Boeken die tot stand kwamen met co-auteurs. Zoals te lezen is op checkthis.com/pamflet had de uitgever een idee om het derde deel in de serie Pamflet 2.NL te maken. Erwin schreef mij:

Het derde pamflet hanteerde echter een ander selectiecriterium voor de co-auteurs. 
In overeenstemming met een tekst uit Easycratie: [quote]”In de easycratie gaat het er niet meer om WIE het zegt, maar om WAT je zegt.”   Status, functie, jobtitles worden veel minder  belangrijk in de  netwerksamenleving. Het gaat steeds meer om de inhoud. Wat draag je bij? Hoe goed is je idee?[/quote]

Uiteindelijk zijn er 60 verhalen geselecteerd voor het boek en is de website www.zelfsturing.net een continu groeiende set aan zelfsturing verhalen. Daar staan dus ook alle verhalen uit het boek op, dus ook die van mij “Laten we hen die zelf sturen steunen

Zeepkist sessies

In totaal 12 mensen kregen de gelegenheid om op een zeepkist in maximaal 5 minuten (een deel van hun) speech te vertellen. Dit waren stuk voor stuk mooie bijdrages al bleek het meer tijd te kosten, dus moest er gehaast worden. Een aantal zeepkist speeches:

Paul-Bos

Paul Bos

De titel van zijn speech is “Het succes van ‘we zien wel…’

Mooi in zijn zeepkist verhaal vond ik de passage waarin hij vertelt over een nieuwe medewerker op de boerderij. In zijn vorige bedrijf had hij veel HR ervaring opgedaan en was verrast door de woorden van z’n vader die zei: “Ga hem nou niet vertellen wat hij moet doen. Pas als je weet wat hij wel en niet zelf ziet kun je leiding aan hem geven.”

Het bleek iemand te zijn die uitstekend ziet wat er moet gebeuren en heeft tot op de dag van vandaag geen aansturing nodig over wat er gedaan moet worden.

 

Tex Rijnders

Haar verhaal heeft als titel “In goede gezondheid 116 worden, dat kan niet zonder U” 

Veel (goede) ideeën ontstaan uit eigen behoefte. Bij haar niet. Ze is zelden ziek en heeft als visie om sessies te gaan organiseren voor mensen die ziek zijn met aan tafel de huisarts, een diëtiste, een homeopaat, een internist, een Chinese arts of wie op dat moment relevant lijken. Op die manier kan gezamenlijk bekeken worden wat goed is voor de patiënt en nog belangrijker, dan kan de patiënt zelf een keuze maken.

Doet me erg denken aan een van de VAN > NAAR transities in het Health Innovation Lab.

 Tex_Rijnders

 

Jantien Petersen

Jantien Petersen

De titel van haar speech is “Zwarte randen onder je nagels

Triomfantelijk laat ze de eerste aardbei uit de schooltuin aan de zaal zien. Ze las een passage uit haar speech voor, ondermeer het stuk:

Ik vertrok naar huis met de opmerking dat ik ermee aan de slag zou gaan. Dankzij een aantal ‘kruiwagens’ in mijn netwerk zat ik een week later al met de juiste ambtenaar om tafel om het plan te bespreken. Binnen vijf minuten stond ik alweer buiten; we mochten de grond gebruiken voor een schooltuin! Dit ging sneller dan verwacht. We hadden groen licht van de gemeente, maar de school wist nog van niets. 
Op school was de bovenbouwcoördinator snel enthousiast en er meldde zich een ouder aan die, vanuit haar baan als kinderwerker, al een keer een moestuin met kinderen had opgezet. We konden dus echt beginnen.

Mooi! Niet mailen, maar doen.

Mooi om deze persoonlijke toelichtingen en nuances te horen. 

Boekpresentatie Zelfsturing

Na de zeepkist sessies was het tijd voor het aanbieden van het boek. Niet aan een of andere hotemetoot. Martijn en Edwin hadden bedacht het op spontane wijze aan te bieden aan Kiki (degene achter Maaike van de uitgever).

Aanbieding-boek-zelfsturing-aan-Kiki

Benieuwd naar mijn verhaal? Lees het online “Laten we hen die zelf sturen steunen” over de balans tussen wel en geen kader als uitgangspunt:

[dropcap]It is better to beg for forgiveness, than to ask for permission[/dropcap]

 

Open Space met verhalen

Een van de dingen waar ik mee bezig ben is Open Space Company. Een platform voor het crowdsourcen en co-creeeren van ideeën. Uiteindelijk een manier om te interacteren, goede ideeën door stemmen naar boven te laten drijven en elkaar zo via een online medium verder te helpen.

OpenSpace-Zelfsturing2Bij sommige verhalen heb ik de neiging om een reactie achter te willen laten of een vraag te stellen. Dat proces zou ik graag willen faciliteren met een Open Space voor alle verhalen. De Open Space heb ik al aangemaakt en mijn verhaal er al ingezet. Doe je mee? Zet jouw verhaal er ook in en reageer op anderen. 

Ga naar: http://opnsp.com/s/81

Op deze manier is het begin vast gemaakt. Martijn vond het een leuk idee en bracht me verder in contact met de uitgever. Daar deel ik het idee ook en kunnen we kijken hoe we het verder kunnen koppelen.

 

Permanent Beta - Bridging brains, tech and culture

Permanent Beta

By update 4 Comments

Eigenlijk ga ik nog maar nauwelijks naar grotere conferenties en bijeenkomsten omdat ik me vaak verloren voel en aansluiting mis. Ik wist zeker dat ik bij Permanent Beta gelijkgestemden zou ontmoeten. Permanent Beta staat voor “Bridging brains, tech and culture”. Deze dag was de tweede meetup voor, door en met creatieve andersdenkende breinen met een programma dat bestond uit namen van mensen in plaats van inhoudelijke titels.

programma-Permanent-Beta-2-juli-2013

Welkom door Martijn AslanderWelkom door Martijn

Bij binnenkomst werd ik welkom geheten door Martijn Aslander die als gasheer iedereen persoonlijk verwelkomde. Ik vroeg hem gelijk of hij de mail had gezien die ik hem had gestuurd met het idee om een Open Space aan te maken met daarin alle verhalen van het Zelfsturing-boek om zo reacties en interactie rondom de verhalen te kunnen faciliteren. Hij vond het een leuk idee en zag dat zeker zitten en gaf aan me voor te stellen aan de uitgever omdat het niet iets was wat hij zelf ging doen.

Daarna zag ik al wat bekenden en ontmoette ik nieuwe mensen en begon voor mij na de lunch mijn Permanent Beta ervaring.

Het verschil tussen iets willen

Bruno van den ElshoutAls eerste ging ik naar de sessie van Bruno van den Elshout over “het verschil tussen iets willen”. Hij werk aan het project “New horizons” waarbij hij een jaar lang elk uur een foto heeft gemaakt van de Noordzee horizon. Elke foto is anders. Bovendien zegt hij:

[quote]De horizon wordt anders door de manier waarop je er naar kijkt.[/quote]

In deze sessie ‘het verschil tussen iets willen’, zocht hij mensen met een droom, wens of project en mensen die dit niet hadden. Hij maakte groepjes van twee. Degene met een droom kreeg de opdracht om de droom te tekenen en daar zelf ook onderdeel van te zijn. De ander stelde telkens de vraag Waarom?

Ik heb in deze sessie Selina geholpen. Zij heeft een prachtige droom die ze mooi kon tekenen en stapje voor stapje steeds helderder op papier kwam te staan. Ze wil kinderen tot 6 jaar coachen door middel van muziek(instrumenten) en haar stem (zang). Ze gelooft dat veel kinderen vraagtekens hebben en dat deze tegenwoordig veelal vanuit ratio en rede worden ingevuld. Gedurende het proces kwam Bruno met nog een aantal aanvullende vragen zoals “Wat heb je nodig om het te gaan doen?” en telkens weer de Waarom vraag. Uiteindelijk werd het voor Selina een mooi overzicht van dingen die voor haar al een tijd in de lucht hingen.

muzikale-aankleding

Later op de dag verzorgde ze ook op Permanent Beta voor muzikale invulling.

Hoe voeding ons en onze kinderen beïnvloedt

Ineke_Kaptein Daarna belandde ik aan de keukentafel bij Ineke Kaptein. In sneltreinvaart passeerden allerlei interessante zaken de revue. Dat we in termen van de heilige geometrie nu in de fase “Fruit of Life” zitten en dat het tijd is om de vruchten te plukken, te creëren.

We hebben het over Vladimir Megre die boeken schreef over Anastasia, een vrouw die leeft in de Russische natuur. Opvoeden bestaat voor haar uit het zelf laten ervaren en ontdekken. Een kind de kans geven zelf te leren.

Daarnaast noemt Ineke allerlei mooie bezienswaardigheden handige en wetenswaardigheden op het gebied van spiritualiteit, gezonde voeding en duurzaamheid.

  • Bokashi: Een Japanse benaming voor gefermenteerd organisch materiaal waardoor met een mix van effectieve micro-organismen een betere benutting van energie en voedingsstoffen in de bodem wordt bereikt. Oa verkrijgbaar via Agriton.
  • Earthship De Notenhof in Zwolle, een gebouw gemaakt van afgedankte autobanden die worden gevuld met aarde.
  • Documentaire Garbage Warrior over het werk van Michael Reynolds een architect die zich bezighoudt met “Earthship Biotecture”
  • Temples of Humankind van Damanhur, verscholen diep in de bergen in Italië

Keuzestress

Daarna even twijfel ik wat ik zou gaan doen. Naar Fokke Kooistra voor een Q&A sessie over Getting Things Done met Evernote of naar Jan-Henk Bouman. Hoewel ik wel actiever aan de slag wil met Evernote, schrikt GTD me toch af omdat die methode niet zo bij mij past. Daarop besloot ik voor WHY te gaan.

Waarom WHY iedereen gelukkiger maakt

Jan-Henk BoumanDe teaser van Waarom WHY iedereen gelukkiger maakt luidde:

Veel denkers, schrijvers, ondernemers en sprekers hebben meer met elkaar te maken dan ze soms zelf denken. Tijdens deze ‘happiness’ sessie koppel ik de verhalen van Tony Hseih (Zappos), Simon Sinek (The Golden Circle), Deepak Chopra, Eckart Tolle en vele anderen aan elkaar. Op naar een mooie wereld vol happines en geluk!

Omdat ik zelf ook graag met de Golden Circle van Simon Sinek werk en onlangs nog bij Inspire Amsterdam was met Jenn Lim van Zappos/Delivering Happiness was ik benieuwd naar de integratie van dit alles en de visie van Jan-Henk hierop.

Why person type

Wat ik mooi vond aan zijn uitleg van de Golden Circle is dat hij expliciet benoemde dat je een schil in de cirkel je moet liggen. Zo noemde hij Steve Jobs een “why person type” die Wozniak als “how person type” echt nodig had. Een mooie nuancering dat je niet goed hoeft te zijn en misschien wel kunt zijn in het formuleren en aanjagen van alle lagen van het model van why tot what.

Hij hanteerde een model met op de assen “Zijn” en “Doen” en de uitspraak van Jan-Henk die me is bijgebleven is:

[quote]Bezit moet geen bezit meer van mij nemen[/quote]

Ook hij had nog een aantal leuke tips zoals de Sustainocracy van Jean Paul Close en de Buycott App waarmee je producten kunt scannen om de herkomst en producent te traceren en te kijken of het voorkomt in de database van campagnes, bijvoorbeeld voor duurzame visserij of vermelding van genetisch gemanipuleerde bestanddelen.

U vraagt, wij draaien bij Yuri van Geest

Na een pauze door even een slot over te slaan ging ik naar Yuri van Geest. Ik heb Yuri in 2009 ontmoet op een CHI conferentie en toen hebben we het ondermeer gehad over het werk wat we doen binnen SusaGroup op het gebied van meten van emotie en beleving. Daarna volgde ik hem eigenlijk vooral via Twitter (@vangeest).

Martijn introduceerde Yuri als zijn grote bron van informatie.

Yuri van Geest & Martijn Aslander

Yuri gaf de keuze aan de zaal over welk onderwerp hij zou gaan vertellen:

  1. Lean Startup
  2. Singularity
  3. Quantified Self
  4. Burning Man
  5. Topsectorenbeleid Creatieve Industrie

Persoonlijk had ik graag het verhaal achter Lean Startup willen horen, maar met meerderheid van stemmen werd voor Singularity gekozen.

Singularity University

Yuri_van_Geest-singularitySingularity vatte Yuri samen als de verzamelnaam voor alle technologieën die exponentieel snel groeien. Omdat ze zo snel groeien kan het zijn dat we er nu nog niet veel van zien en binnen 5 jaar echt iets van merken. Hij is alumnus van Singularity University en was van de tweede lichting. Hij kon er met veel passie en energie over vertellen. Allerlei technologische revoluties kwamen voorbij. Zaken die voor hem inmiddels heel normaal waren, die vele van ons nog niet kennen, maar in de komende jaren wel veel impact gaan hebben. Zo gaf hij aan dat technologisch gezien het energieprobleem al is opgelost door innovaties op het gebied van zonnecellen (van V3Solar).

Wat ik zelf erg mooi vond dat hij de technologische insteek de indirecte manier noemde in vergelijking tot de natuurlijke manier, naar je lichaam luisteren. Hij gaf als voorbeeld dat je door middel van meditatie aandacht kunt geven aan knelpunten in je lichaam en dat deze door de aandacht oplossen. Parallel hieraan komt er technologie die faciliteert dat je op een vergelijkbare manier aandacht kunt geven aan ‘knelpunten’ in je hersenen die bijvoorbeeld epilepsie veroorzaken en dit door deze technologie gefaciliteerde aandacht structureel kunt oplossen.

We gaan van centraal naar decentraal en van gesloten naar open systemen. De drijvende kracht hierachter is volgende Yuri de snelheid waarmee dingen veranderen. Ofwel:

[quote]Je moet delen om bij te kunnen blijven.[/quote]

De rem op de echte vooruitgang is volgens hem het ontbrekende absorptie vermogen. Ook daadwerkelijk iets kunnen met die nieuwe technologieën in de snelheid waarmee ze zich aandienen. Niet alleen op het gebied van techniek, maar ook beleidsmatig.

Break

Even een pauze om al die informatie te absorberen. Avondeten in de vorm van luxe Italiaanse bollen. Met op de parkeerplaats grote mensen speelgoed: Drones. Martijn had het er in zijn verhaal over gehad, maar daar was ik nog niet bij. Een mooie demo op de parkeerplaats.

drone

Na het eten tijd de laatste Permanent Beta sessie voor de boekpresentatie van het Zelfsturing boek.

Iedereen elke dag plezier

Of eigenlijk de sessie: “Plezier is een keuze” van Michiel Drijber”. Hij nam ons mee in zijn persoonlijke verhaal hoe hij tot “Iedereen elke dag plezier” ofwel IEPD.nl gekomen is. Ziekte aan het thuisfront met een kind en een vrouw die lang in het ziekenhuis lagen. Tegelijkertijd zakelijk alles dat wat typisch gezien wordt als succes, veel geld en veel groei.

[quote]Ik kocht steeds snellere auto’s om in de lunchpauze van het ziekenhuis in Amsterdam naar Utrecht te rijden. In die tijd reed ik 230 en dat vond ik heel normaal.[/quote]

Hoe vast je kunt zitten in het systeem illustreerde hij met de eerste anderhalve minuut van het volgende filmpje:

[youtube http://www.youtube.com/watch?v=VrSUe_m19FY?rel=0]

Op een gegeven moment besloot hij dat hij het anders wilde. Stapte op als CEO en verkocht zijn aandelen in het bedrijf. Zoals hij op zijn site schrijft:

Michiel Drijber - Iedereen Elke Dag PlezierIEDP is ontstaan uit slechts 1 simpele vraag: wie is er nu eigenlijk de baas? Angst? Geld? Media? Of toch de mens? U, jij, ik. Wij.

Wij – met z’n allen – bepalen onze toekomst. Tenminste, dat is wat IEDP weet. Wij (noem ons mensen) hebben iets dat verbluffend kan werken: positiviteit, energie, intuïtie, dromen, lust. En we hebben elkaar.

Wij bepalen wat er gebeurt in de wereld, als we dat echt willen!

Hij had mooie anekdotes over zijn ervaringen als ‘plezier consultant’ met voorbeelden van de Belastingdienst tot het ministeries. Een aantal mooie quotes:

[quote]Hoe naïever je bent, hoe groter de stap is die je kunt zetten.[/quote] [quote]Winst maken: pas als je iets doet voor een ander waarvoor diegene bereid is extra te betalen.[/quote]

Op een gegeven moment vertelde hij over de begindagen van Iedereen Elke Dag Plezier. Hij zei iets wat mij in elk geval heel bekend voorkomt:

[quote]Ik was wel overal aan het praten, maar hoe ik er nou een rekening voor kon sturen…..[/quote]

Op het moment dat zijn vrouw zich afvroeg of er ook weer eens geld binnen ging komen, zag hij het volgende onder een brug geschreven:

Luister-naar-je-hart-in-plaats-van-je-angsten

 

[typography font=”Cantarell” size=”24″ size_format=”px”]Ecouter son coeur, plutot que ses peurs?[/typography]

Ofwel: “Luister naar je hart in plaats van je angsten”

Hij had geen plan en wilde dat ook niet maken en hield gewoon vol. Mooie inspiratie en stimulans om zelf ook door te gaan met de dingen waar ik in geloof. De afsluitende woorden die me zijn bijgebleven:

Alles wat we kunnen bereiken draait om relaties en eigenlijk om de kwaliteit van die relaties.

Boekpresentatie zelfsturing

Daarna was het tijd voor de boekpresentatie (verslag).

boeken-boekpresentatie-zelfsturing

De volgende Permanent Beta meetup is overigens op maandag 4 november. Ik heb hem genoteerd! Tot dan?

 

Mediawijsheid DIM

Mediawijsheid in primair onderwijs, partners gezocht

By update No Comments

mediawijzerVia Twitter kwam ik terecht bij een stimuleringsregeling van Mediawijzer.net om mediawijsheid in het primair onderwijs te verankeren. Aangezien wij als Monito redelijk wat werk hebben verricht op dit vlak, sprak dit me direct aan. Op de site van mediawijzer las ik:

[quote]Onderdeel van de missie van Mediawijzer.net is het versterken van mediawijsheid initiatieven door netwerkpartners met elkaar te verbinden. Projecten dienen daarom samenwerking en synergie te bevorderen en met minimaal drie verschillende netwerkpartners worden uitgevoerd. Binnen de regeling is in totaal €200.000,- (inclusief btw) beschikbaar voor projecten.[/quote]

Mediawijsheid is de verzameling competenties die je nodig hebt om actief en bewust deel te kunnen nemen aan de mediasamenleving. Wij hebben een tweetal ICT instrumenten ontwikkeld die hier nauw bij aansluiten:

  1. Digitale Informatie Vaardigheden 
  2. Zelftest Digitale vaardigheden

Beide applicaties zijn ontwikkeld in opdracht van en in samenwerking met onderzoekers van de Universiteit Twente.

Meer informatie over beide instrumenten in onderstaande bijlagen:

Zelftest digitale vaardigheden (innovatie website Monito)

Digital Information Skills Measurement (presentatie Amber Walraven)

Ze sluiten beide bijzonder goed aan bij het onderdeel “Informatie zoeken en verwerken” uit paragraaf 5.4 Communicatie op pagina 22 van het Rapport mediawijsheid in het primair onderwijs van ITS op de site van mediawijzer.

Partners gezocht!

Beide instrumenten bieden nog steeds hun toegevoegde waarde. Ik denk dat ze een goede kans zouden maken in een dergelijke aanvraag bij Mediawijzer, maar niet als doel op zich of als hoofdaanvraag. Bovendien zoekt Mediawijzer juist naar voorstellen waarin partners samenwerken.

Wie ziet er mogelijkheden? Neem contact met mij op (ook voor meer informatie van de tools of een demo)

Oh ja, het voorstel moet uiterlijk 15 juli ingediend zijn, dus we hebben niet veel tijd meer. 

Info over de stimuleringsregeling vind je op http://www.mediawijzer.net/mediawijzer-stimuleringsregeling-2013

Update naar aanleiding van vragen: Wat/wie zoek ik?

Wij hebben een leuke informatievaardigheden tool/methode ontwikkeld en op de plank liggen. Technologie en een tool zoals dat is echter geen doel op zich. Ik ben met name op zoek naar partners voor inbedding en gebruik in het onderwijs.
Het doel is in mijn ogen iets in de trend van het vergroten van de informatievaardigheden van leerlingen.
In een aanvraag zie ik dan ook vooral het genereren en valideren van content voor me inclusief een (of meerdere) pilot(s) op scholen.

Mediawijsheid DIM 

bijen in kast

Wat kunnen we leren van bijen?

By update One Comment

De Organisatie van de Toekomst bijeenkomst van 26 juni 2013 was weer op de Mommenhoeve. Gelukkig was het goed weer en konden we heerlijk buiten zitten. We begonnen met een check-in waarbij iedereen met degenen naast zich deelde waar hij of zij trots op was en de ander moest hier waarderend op reageren door een compliment te geven. Dat was al een prettig begin.

check-in

Vervolgens bestond het programma uit twee delen:

  1. “Wat kunnen we leren van …..” met een speciale gast
  2. Verdieping uitwisselen

Wat kunnen we leren van bijen?

Onze speciale gast was imker Albert Muller. Aanleiding is de steeds toenemende bijensterfte en we wilden hier aandacht voor creëren. Tegelijkertijd leek het ons leuk om te kijken wat we van de bijeen kunnen leren. Albert nam ons mee in de wereld van de bijen.

Albert Muller over bijen

Foto: Saskia op de Weegh

 Het was een boeiend verhaal met veel humor. Zelfs zodanig dat we de expliciete reflectie op wat we er nu van kunnen leren hebben laten schieten om meer tijd te hebben voor het verhaal van Albert. Daarom bij deze alsnog mijn inzichten tot nu toe:

  • Bijen zijn multitalenten en multi inzetbaar en tegelijkertijd erg efficiënt. Als er bijvoorbeeld niet opgeruimd hoeft te worden, zijn er ook geen opruim bijen.
  • Een van de redenen dat bijeen massaal sterven is dat de mens heeft ingegrepen in het voortplantingsproces om de meest productieve bij te creëren. Deze bleek echter meer vatbaar voor ziektes. 
  • Bijen houden het hoofd koel (en het lichaam kan 41 graden worden en het achterlijf 39 graden) 

Met andere woorden, echte authentieke diversiteit is belangrijk, selecteren en sturen op “het beste” heeft een keerzijde. Het beste is immers vaak maar op één vlak het beste. Als je dit projecteert op het werving en selectie proces van bedrijven, dan zijn er misschien wel veel overeenkomsten. 

Nog aanvullende observaties, inzichten of reflecties wat die voor organiseren en organisaties in de toekomst inhoudt? Vermeld ze in een reactie hieronder.

Gelukkig kunnen we voor de bijen relatief makkelijk in elk geval iets doen, zorg voor voedsel, dus voor bloemen. En daar worden we zelf ook weer vrolijk van, toch?

Of kijk eens op ilovebeeing.nl.

 

Uitnodiging om deel te nemen aan U-Map screenshot

U-Map is volwassen geworden en gaat live!

By update No Comments

Vind en vergelijk U-Map universiteitenNa het project vorig jaar waar we voor de Scandinavische landen Zweden, Noorwegen, Finland, Denemarken en IJSland in opdracht van de Nordic Council of Ministers activiteitenprofielen gemaakt hebben van ruim 100 universiteiten, was het nu voor CHEPS tijd voor de volgende fase van U-Map.

Nieuwe U-Map website

De afgelopen maanden heb ik samen met Frans Kaiser en anderen van CHEPS gewerkt aan een nieuwe U-Map website. Deze website is ontwikkeld door DreamYourWeb en mijn rol bestond voornamelijk uit het op hoofdlijnen uitdenken van het web-concept en begeleiden van het laten bouwen van de applicatie. Het is een site geworden waar je hoger onderwijsinstellingen intuïtief kunt vergelijken zoals je op Kieskeurig consumentenproducten vergelijkt. Door de door CHEPS ontwikkelde en wetenschappelijk gevalideerde methode worden instellingen als appels met appels met elkaar vergeleken. Een lastige opgave omdat een universiteit een ander karakter heeft dan een hogeschool. Als voorbeeld heeft een universiteit vaak publicaties als research opbrengsten en een hogeschool meer tentoonstellingen. Als je zoals veel rankings doen alleen zou kijken naar citatie score (hoe vaak een publicatie door andere wetenschappers wordt aangehaald), dan zou je kunnen denken dat HBO’s het veel minder goed doen. Dat hoeft niet zo te zijn, de doen alleen wat anders. Daarom kijkt U-Map naar wat instellingen doen, niet hoe goed ze doen wat ze doen.

Naast de maatwerk applicatie hebben we zelf een “over U-Map” website ingericht met WordPress op about.u-map.org.

Volgende fase voor U-Map

Vandaag zijn er uitnodigingsmails gestuurd naar meer dan 300 hoger onderwijs instellingen wereldwijd die tot nu toe al hebben meegedaan aan U-Map. Zij krijgen een sneak preview van de nu nog afgeschermde website. Ze kunnen hun eigen (gecodeerde) profiel zien en tevens die van anderen bekijken. We vragen de universiteiten om lid te worden en mee te doen aan de U-Map community.

Uitnodiging om deel te nemen aan U-Map screenshot 

Op 19 augustus gaat de nieuwe website definitief live. Dan zullen alle deelnemende instellingen gepubliceerd worden op de site en wordt de codering eraf gehaald. 

 

Gamification

By update No Comments

kickoff-de-universiteit-Huis-aan-de-Werf-UtrechtEen van de suggesties die ik kreeg tijdens mijn pitch van Open Space Company bij Gave Dingen doen was “Kijk eens naar Gamification”. Toen ik de dag erna een uitnodiging kreeg van Jeroen Koomen voor het event Volgens Wikipedia, hoefde ik dan ook niet lang na te denken. Daar wilde ik bij zijn!

De context

De avond werd georganiseerd door “De Universiteit“, een leeromgeving waarin zelfsturende mensen vragen stellen en verantwoordelijkheid nemen om hun eigen onderwijs vorm te geven, binnen en buiten de grenzen van het bestaande onderwijssysteem.

Een leuke setting met inspirerende mensen. Het lijkt wel wat op “Wat is jouw vraag?” (ook wel bekend als Meeting of Minds) en Organisatie van de Toekomst.

Ook De Universiteit biedt aan deelnemers een podium om te experimenteren met workshops en werkvormen en zo anderen te inspireren en zelf te leren. Zo werd deze avond op 10 juni georganiseerd door Doekes, Jeroen, Tijmen en Tim over gamification.

Gamification

Wat is het eigenlijk? Volgens Wikipedia:

[quote]Gamification is the use of game thinking and game mechanics in a non-game context in order to engage users and solve problems.[/quote]

waarom-gamificationOfwel het gebruiken van spel elementen in een reële context om mensen te betrekken. Daarmee kon het inderdaad wel eens een sleutel tot succes zijn voor ons Open Space Company platform.

In de inleiding haalt Jeroen twee vormen van motivatie aan. De extrinsieke motivatie (veelal directe beloning) en de intrinsieke motivatie. Voor de laatste haalt hij drie factoren van Dan Pink aan die leiden tot meer motivatie en voldoening:

  1. Autonomie
  2. Meesterschap, uitdaging, bijdragen
  3. Zinvol doel

Open Space Company

Als je die factoren projecteert op Open Space Company denk ik dat er best een goede potentie is voor een hoge intrinsieke motivatie. Mensen kunnen zelf kiezen welk vraagstuk ze verder willen helpen met hun ideeën en welke niet (autonomie). Ook of het doel voor hen zinvol is hangt hier mee samen en tot slot is het toevoegen van ideeën of reageren op bestaande ideeën een vorm van bijdragen.

Toch zijn een aantal aspecten misschien ook nog wat dun. Want hoeveel erkenning is er voor jouw idee? Hoe zichtbaar is dit? Blijft het wel uitdagend? Word je er wel beter in?

Aspecten die we deels gewoon door functionele verbeteringen kunnen doorvoeren, maar deels ook zaken die zich lenen voor gamification.

Prototyping

gamification-design-frameworkDaarom was ik ook blij verrast dat de organisatie mijn Open Space Company als een van de vier cases had uitgekozen om een team omheen te vormen en gedurende de avond mee aan de slag te gaan. We werden gevraagd om een aan de hand van het gamification framework een prototype van een spel te knutselen wat ook daadwerkelijk speelbaar was na 20 minuten. Dit gamification design framework luidde:

  1. Waarom doe je het? Wat is het doel?
  2. Welk gedrag wil je zien?
  3. Wie zijn je spelers?
  4. Wat zijn de activity loops?
  5. Wat maakt het leuk?
  6. Gebruik de juiste tools (is het passend?)

Voor Open Space Company in het kort:

Why = om ervoor te zorgen dat mensen anderen gaan helpen om hun vraagstuk verder te brengen

Gedrag = terugkerende bezoekers die in verschillende spaces bij verschillende vraagstukken hun bijdrage leveren

Brainstorm

In een eerste brainstorm kwam een aantal zeer relevante ideeën naar voren om ervoor te zorgen dat met name de idee gevers meer aangesproken werden op hun intrinsieke motivatie. Bijvoorbeeld:

  • Laat een space eigenaar (vraagstuk eigenaar) de ideeen die hij/zij goed vindt los van het stemproces markeren (featured)
  • Laat mensen merken dat ze van nut zijn voor innovatie
  • Laat space eigenaren ‘goodies’ doneren voor een algemene Open Space Company pot waar mensen met goede ideeën dan iets uit mogen kiezen
  • Breng mensen met elkaar in contact die gelijkgestemd zijn
  • Maak sommige spaces alleen op uitnodiging of bij voldoende eerdere bijdragen toegankelijk

Papieren prototype

Uiteindelijk ontstond er een papieren prototype. Deels was dit een afspiegeling van de huidige werking van Open Space Company, maar er waren een drietal “game” elementen toegevoegd:

  1. Leaderboard (laat zien waar jij staat op de ‘goede bijdrages’ ladder ten opzichte van je vrienden (dus niet t.o.v. iedereen)
  2. Virtual team (mensen die in een bepaalde space veel goede bijdrages hebben, hebben blijkbaar affiniteit met het thema in kwestie. Laat zo virtuele teams ontstaan die wellicht zelfs uitgroeien tot echte teams)
  3. Visualize (als FUN element, laat mensen schets tekeningen maken bij ideeën als illustraties en maak daar ook weer een gallery van)
  4. Featured (de space eigenaar kan ideeen die hij/zij zeker gaat gebruiken markeren)

game-prototype

We hebben het papieren prototype spel gespeeld rondom de vraag van Mees: “Hoe zorg ik dat we massaal in NL op één dag allemaal lief zijn voor elkaar?” Hier ontstonden meteen veel leuke ideeen, werden likes uitgedeeld en werd het idee “lief euro stickers” featured gemaakt.

Uiteindelijk wonnen we zelfs omdat we de meeste stemmen kregen van mensen die aangaven het spel ook echt te willen spelen.

Bedankt!

Dank aan iedereen voor de super ervaring, de vele inzichten en nieuwe ideeën. In het bijzonder dank aan het team: Mapije, Annemieke en Marien voor jullie bijdrages, creativiteit en co-creatie.

Genoeg stof tot nadenken in elk geval. Ik denk dat we zeker een aantal spel elementen in Open Spave Company zullen gaan introduceren. Van Annemieke kreeg ik nog de tip om de Gamification cursus op Coursera te volgen zodra die weer start op het moment dat we er echt mee aan de slag willen. Dank! Die houd ik zeker in gedachten.

Al met al een mooie avond vol learning by doing.

 

We gaan het anders doen

By update 2 Comments
Coffee is always a good idea

Coffee is always a good idea

Vandaag had ik als spin-off van mijn pitch bij Gave Dingen Doen een afspraak met Bas Mennink bij het Gave Dingen Doen HQ. Voor ons beide had de avond het inzicht opgeleverd dat iets “in de markt zetten” en “verkopen” iets heel anders is dan creëren. Mijn focus is creëren en innoveren en ik ben niet zozeer van het vasthouden en volhouden. Ook Bas richt zich op het van de grond krijgen van kansen die op zijn pad komen in de korte aandachtsspanne die hij heeft. Voor mensen die wel een langere adem hebben en zich echt ergens in kunnen vastbijten hebben we beide dan ook veel respect. Eigenlijk hebben we die mensen zelfs hard nodig. We kwamen tot het inzicht dat we er maar weinig kennen en dat die waarschijnlijk niet in ons netwerk zitten en ook nog eens zin en tijd hebben om op basis van provisie of aandeel mee te doen en geloven in het concept in kwestie. Daarom hadden we deze afspraak bedacht om het te gaan hebben over:

De virtuele sales agent

We belandden met een kopje koffie van de Vlinder in de zon op het terras van Kinki Kappers. Al snel kwamen we erop uit dat het juist niet om virtueel ging, maar om echt. We zoeken echte mensen om mee samen te werken.

We hadden het over een MVP (minimum viable product). Wat konden we doen om te beginnen? Ik riep direct: Naar huis fietsen en een WordPress installeren voor een nieuw platform om concepten en verkopers te matchen. Waarop Bas een quote aanhaalde van Albert Einstein:

[quote]Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd gekregen hebt![/quote]

Tijd dus om het anders te doen. Met de aandachtsspanne van Bas van ongeveer 3 maanden en bij mij van een half jaar tot een jaar, zouden we inderdaad tegen die tijd staan waar we vaak staan. Het concept ligt er, een eerste versie werkt, en dan…

Echte samenwerkingen

We gaan dus niet meer hard zelf aan de slag om vervolgens op te kijken en te moeten constateren dat we nog steeds met z’n tweeën bezig zijn. We gaan niet meteen dingen zelf doen. Niet omdat we nou lui zijn, maar omdat we willen dat er vraag naar is. Dus we doen niets, totdat iemand vraagt of wij iets willen doen omdat wij dat nu eenmaal kunnen. Zo starten we echte samenwerkingen op.

Andere doelstellingen

Waar we normaal gesproken zelf heel tevreden zijn met doelstellingen als “We willen dat mensen meedoen” of “Als het maar gebruikt wordt”, is het misschien tijd om eens een doelstelling te formuleren die voor ons ongebruikelijk is. In euro’s onder de streep aan het eind van het jaar.

Niets doen en toch beginnen?

Dat we niets zomaar doen, wil niet zeggen dat we ook niet gaan beginnen. Natuurlijk gaan we aan de slag. We gaan de basis leggen voor het matchen van (eigen) concepten en mensen zoeken die het leuk vinden om dit mede naar een volgend niveau te brengen. Dit doen we volgens de 5 principes van effectuation. Bas had hier eens over gelezen en gaat over 5 kenmerken van wat succesvolle ondernemers doen:

  1. Bird in Hand : Begin vanuit wat je al hebt/kunt
  2. Affordable Loss : Hoeveel zijn we bereid nu maximaal en onvoorwaardelijk te investeren
  3. Crazy-Quilt : Met wie gaan we partneren / samenwerken
  4. Lemonade : Wat komt er op ons pad? Als je sinaasappelsap wilt verkopen en je komt telkens citroenen tegen kun je beter citroen limonade gaan verkopen.
  5. Pilot in the Plane : Houd zelf koers. We richten ons op wat we kunnen en creëren daarmee te toekomst.

Geïnspireerd door wat Edwin Vlieg (MoneyBird) zei gaan we met dit concept aan de slag en laten we gelden:

[quote]Op basis van feedback van klanten stellen we ons product niet bij. We luisteren en stellen op basis daarvan onze visie bij en passen vervolgens van daaruit ons product aan.[/quote]

Next?

Wat nu? We gaan op zoek in ons netwerk en daarbuiten naar mensen die het leuk vinden om een concept in te markt te zetten als het er eenmaal ligt. Ben jij zo iemand of weet jij iemand die dit aanspreekt? Neem contact op met Bas of neem contact op met mij.

 

 

Gave Dingen Doen

By update No Comments

Doordat ik altijd vol ideeën zit en makkelijk nieuwe ideeën kan genereren, ging ik vaak naar Gave Dingen Doen om anderen te helpen. Deze keer ging ik echter heen om zelf te pitchen. Ik heb mijn verhaal van Open Space Company gedeeld.

Voor mijn gevoel sta ik nu persoonlijk op een splitsing. We brengen het naar een volgend niveau, of ik ga door met een volgend idee. Daarom was de vraag die ik aan de groep stelde ook:

[quote]Hoe creëren we online meer betrokkenheid van Space eigenaren en idee hebbers?[/quote]

Deze vraag introduceerde ik met de volgende pitch/presentatie met daarin een korte demo van Open Space Company

[slideshare id=22181449&doc=2013-05-29gavedingendoen-openspacecompany-130530034311-phpapp02]

WOW!

ideeen-gave-dingen-doenHet aantal ideeën, en goede vragen was overweldigend. Ik was met name verrast door reacties uit een volledig ander denkkader dan mijn eigen.

Ik heb alle ideeën in een space gezet en vergelijkbare ideeën samengevoegd, zie http://opnsp.com/s/77

Heb je aanvullingen op een idee, van jezelf of van een ander, graag! Je kunt bij ieder idee een opmerking of vraag kwijt. Uiteraard kun je ook stemmen op ideeën die er wat jou betreft uitspringen. 

Inzichten

Samen met Bas Kloppenborg met wie ik Open Space Company doe gaan we nog een keer door alle ideeën heen. Op basis hiervan zullen we onze visie op Open Space Company aanscherpen en daar implementatie acties aan koppelen. Een aantal zaken die mij direct zijn bijgebleven en een eye-opener waren:

  • Iets in de markt zetten is wat anders dan het doosje openvouwen zo van “kijk hij doet het”
  • Je kunt niet zonder marketingplan en marketing inspanningen
  • Er bestaan ‘sales agents’ die tegen een vergoeding een deel van het nu volgende traject op kunnen pakken
  • Het concept is niet iets waar alleen ik in geloof, maar resoneerde bij de groep

Zaken directer gerelateerd aan het platform die ik heb opgepikt zijn:

  • Durf een focus te kiezen. Kies bijvoorbeeld voor een expliciete koppeling met offline
  • Creëer een beloning voor mensen die een idee bijdragen (en dus uitzoeken wat zij belangrijk vinden; erkenning / zichtbaarheid / geld / etc)
  • Help space eigenaren om Open Space Company optimaal te benutten en te blijven benutten
  • Denk na over een nieuwe naam die korter is en beter duidt wat het platform is en doet

Bedankt!

Voor iedereen die er was, super bedankt! 

kickoff-gave-dingen-toen-thomas-boelaarsIn het bijzonder dank aan Thomas Boelaars voor het faciliteren van de sessie die tot deze vruchtbare resultaten leidde en aan Bas Mennink voor zijn support. Tijdens het aanmaken van de demo stelde ik namens Gave Dingen Doen de volgende vraag:

Welke activiteiten kan Gave Dingen Doen voor jou als deelnemer of voor bedrijven tegen betaling ondernemen?

Dit is een daadwerkelijke vraag van Bas. De Gave Dingen Doen space is open, dus als je hier ideeën voor hebt, dan kun je die daarin kwijt. Zie http://opnsp.com/s/76 Ook kun je stemmen op al toegevoegde ideeën.

Ook heb ik genoten van de pitch van Job over Pulp Deluxe Magazine. Heerlijk om weer eens bij Gave Dingen Doen te zijn geweest en m’n creativiteit en denkkracht los te kunnen laten.

pulp-deluxe-magazine

Ook Gave Dingen Doen?

Ook een keer pitchen of anderen helpen met ideeën en vragen? Het is in diverse steden in Nederland. Check http://www.gavedingendoen.nl voor meer informatie, data en aanmelden.

 

Co-auteur boek zelfsturing met Aslander en Witteveen

By update No Comments

zelfsturing-pamflet2Op 19 februari zag ik een tweet voorbij komen van Erwin Witteveen. Hierin riep hij op om co-auteur te worden van een boek over zelfsturing. Samen met Martijn Aslander is hij auteur van Easycratie en Kleintje Easycratie. Ze zochten 60 co-auteurs, die ieder circa twee A4’tjes schrijven in de vorm van een speech. Een TED-talk op papier.

Ik meldde me direct aan en begon veder na te denken over mijn bijdrage.

Het was even broeden en op 14 maart stuurde ik mijn verhaal in. De vorm waarin ze vroegen bij te dragen was een speech. Door er mee bezig te zijn kreeg ik steeds meer zin om mijn speech over zelfsturing ook daadwerkelijk te houden.

Idee: event met daadwerkelijke speeches
Daarom heb ik het idee geopperd om een event te organiseren om de co-auteurs de gelegenheid te geven om hun speech ook daadwerkelijk te houden. Dat werd goed ontvangen en er wordt over nagedacht aldus @RwinW.

16 april: De eerste 37 co-auteurs zijn geselecteerd

Leuk! Mijn verhaal zit erbij en die van Saskia op de Weegh ook. Over de inhoud van mijn verhaal laat ik nog even niks los.

Ook meedoen? Ze zoeken nog 23 co-auteurs en je verhaal insturen kan nog tot 5 mei. Check: checkthis.com/pamflet

24 mei: Nog 24 mensen erbij

In totaal hebben uiteindelijk 91 mensen hun verhaal ingestuurd en zijn 61 co-auteurs geselecteerd om naast publicatie op de website ook in het boek komen. Daar ben ik ook bij. Ik ben benieuwd naar de 60 andere verhalen in het boek en de 30 op de site.

20 juni: Uitnodiging boeklancering

Per e-mail kreeg ik als co-auteur een uitnodiging om de boekpresentatie bij te wonen als onderdeel van het Permanent Beta event. Ik was blij verrast door de volgende alinea in de e-mail:

[quote]Jouw speech nu alsnog op het podium? Eerder dit jaar vroegen we je of je een speech wilde schrijven. Een soort Ted-Talk, maar dan op papier. Da’s wel zo comfortabel, want dan hoef je geen podiumvrees te hebben. Maar wellicht heb je door het schrijven van je speech de smaak zo te pakken gekregen en droom je er nu van om alsnog je speech live voor een publiek te vertellen? Dat kan! We organiseren deze dag een aantal ‘zeepkistsessies’, waarin de co-auteurs die dat willen, binnen maximaal 5 minuten hun speech kunnen vertellen. Heb je dit nog nooit gedaan en vind je dat eng? Daar hebben we wat op gevonden. Deze zeepkistsessies staan onder leiding van ervaren sprekers die jou vooraf wat nuttige tips meegeven en je moed inspreken. [/quote] 

Tof om te zien dat het idee wat ik (ook?) had ook daadwerkelijk invulling krijgt. Helaas waren de zeepkist sessies erg snel vol en heb ik me niet kunnen aanmelden.

27 juni: Voorwoord en website

Via Twitter zag ik dat het voorwoord online staat:

[scribd id=150212203 key=key-h5x6ulu0imm3vhwtfyq mode=scroll]

In het voorwoord vind ik dit een erg mooie passage waaruit blijkt dat Martijn Aslander en Erwin Witteveen over hun eigen schaduw heen zijn gestapt.

[quote]De valkuil van de gewoonte En toen kwam de dag dat we bijna zelf in de valkuil van de hiërarchische orde waren getuimeld. De inzendingen stroomden binnen en tot onze verrassing zaten daar heel wat verhalen tussen die gingen over de innerlijke strijd die je moet overwinnen alvorens je de eerste stap naar zelfsturing kunt zetten. Mooie verhalen, persoonlijke kwetsbare ontboezemingen. ‘Maar dat is toch geen zelfsturing?’, zeiden wij tegen elkaar. Dat is persoonlijke groei. En aangezien wij waren aangesteld als curator,hadden wij de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat dit boek over zelfsturing gaat. Dus die inzendingen legden wij aanvankelijk terzijde. Zonder het eerst te beseffen hadden wij onszelf onbewust in een hiërarchisch pak gehesen. Een pak waarin de curator een hogere rangheeft dan een co-auteur. Au. Het duurde een paar dagen voordat het kwartje viel. Zelfsturing is zelfsturing!Waarom zouden alleen wij het recht hebben om eendefinitie van zelfsturing te geven? Als een groot deel van de co-auteurs een andere invulling geeft aan het begrip zelfsturing, dan heeft die andere definitie net zoveel waarde.[/quote]

Verder is de website live met daarop alle verhalen, dus ook degenen die niet in het boek zijn. Ziet er mooi uit:

zelfsturing-net

Zie ook www.zelfsturing.net en lees alle verhalen.

Creëren en innoveren als focus

By update No Comments

Teamrol-Lars-Rengersen-verkennerVorig jaar heb ik me tijdens een Organisatie van de Toekomst bijeenkomst al eens gerealiseerd dat het voor mij het beste was om geen focus te hebben. Lekker veel en verschillende dingen parallel doen past goed bij mij.

Verkenner, creator / innovator
Tijdens de Den Helder Showcase hebben we als team de Margerison-McCann Team Management test gedaan en kwam er voor mij uit dat ik een verkenner ben met als hoofdrol creator / innovator. De test typeert mij daarmee als volgt:

[quote]Creators-innovators zijn vlotte types die goed zijn in het ontwerpen en vormgeven van nieuwe ideeën en concepten. Gewoonlijk hebben ze een grote verbeeldingskracht en zijn ze toekomstgericht. Ze houden ervan in het gezelschap van anderen te verkeren en vaak ideeën ontwikkelen door conversatie. De gezichtspunten van anderen kunnen een vonk doen overslaan om bepaalde mogelijkheden te zien die veel verder reiken dan wat zijzelf gezien hebben. Voornaamste sterkten zijn visie en verbeeldingskracht gebaseerd op intuïtie. Creators-innovators zijn doorgaans snel met zien hoe de dingen in een breder perspectief passen, ook al zijn ze niet vertrouwd met alle betrokken details. Doordat zij zo sterk op hun verbeeldingskracht en creatief inzicht vertrouwen, kunnen zij soms het gevoel hebben dat ze in een vrij onwerkelijke wereld leven. Wanneer anderen de ideeën niet serieus nemen, beginnen zij te twijfelen aan de waarde en stappen ze over naar een volgend idee. Zich steeds herhalende taken zullen creators-innovators trachten te delegeren of vermijden. Zo kan het ook zijn dat sommige eigen projecten na verloop van tijd routinematig blijken en worden en komen ze in de verleiding om het erbij te laten. [/quote]

Daar herken ik mij volledig in. Ik ben echt onder de indruk van de kwaliteit van de test hoe ze dit op basis van 60 vragen kunnen vaststellen.

werkvoorkeuren-LarsWerkvoorkeuren
Door opbouwend kritische feedback die ik kreeg op werk wat ik had geleverd, realiseerde ik me dat ik dat ik in de rol van produceren of zelfs inspecteren zat. De werkvoorkeuren die het minste bij me passen.

Toen ik dat even op me in liet werken realiseerde ik me, ik moet dat type werk ook gewoon niet willen doen. Mijn valkuil is echter, als ik me ertoe zet, kan ik het wel. Er viel een aantal kwartjes. Een kans voor een nieuwe klus liet ik al langere tijd liggen, nu begrijp ik waarom. Alleen het eerste deel zou innoveren, promoten en ontwikkelen zijn, maar daarna zou er zeker ook een fase van produceren en inspecteren volgen.

Die klus ga ik dus sowieso niet alleen aanpakken. Ik ga verkennen of ik het zo kan organiseren dat ik alleen het voortraject doe door een samenwerking aan te gaan met iemand die wel van produceren, inspecteren en onderhouden houdt.

En toen drong het tot me door ik heb wel een focus! 

Mijn focus is creëren en innoveren

 

KPIportal officiële Shell geregistreerde tool

By update No Comments

KPIportalVandaag had ik een aantal afspraken bij Shell (www.shell.com) om het onder andere te hebben over de KPI portal die wij hebben ontwikkeld. Dit is in 2007 tijdens de Den Helder Showcase als een prototype gestart en is sindsdien verder uitgebouwd. Hij wordt nog steeds dagelijks gebruikt en voegt veel waarde toe in procesverbeteringen. De tool visualiseert data uit SAP en maakt dit voor mensen op de werkvloer intuïtief toegankelijk. 

Vandaag werd duidelijk dat onze KPIportal een officiële geregistreerde Shell applicatie is geworden!

Een mooie kroon op ons werk!

Eerder werd Henk Linneman (manager van een van de businessunits die onze KPIportal gebruikt) maintenance manager van 2011 en schreef de jury (bron):

[quote]Als pareltje in de organisatie noemt de jury ook graag inzichten die SAP data management ge- ven om increased reliability engineering vorm te geven. Toonaangevend.[/quote]

Ook problemen om mensen op de werkvloer te motiveren om SAP te gebruiken? Behoefte aan een intuïtieve en flexibele visualisatie van de data? Neem contact op of bekijk de KPIportal pagina (Engelstalig) 

Gefeliciteerd DeCorrespondent

By update No Comments

gefeliciteerd-decorrespondentHoewel ik zelf de doelgroep niet ben, want ik volg geen actualiteiten, heb ik met interesse de ontwikkelingen rondom De Correspondent (decorrespondent.nl) gevolgd. Een initiatief van Rob Wijnberg met als motto:

[quote]Het dagelijkse medicijn tegen de waan van de dag[/quote]

Ze hebben in een week tijd 15.000 leden weten te werven die allemaal minimaal 60 euro lidmaatschapsgeld betalen. Een prachtige combinatie van marktonderzoek en crowdfunding. Op deze manier weet je dat je bestaansrecht hebt en kun je meteen een vliegende start maken onafhankelijk van financiers. 

Niet langer van actualiteit naar actualiteit springen, maar nieuws volgen van correspondenten die jou aanspreken. Een mooie propositie waar de tijd blijkbaar erg rijp voor is. Ik ben benieuwd naar de daadwerkelijke realisatie en invulling die in september 2013 verwacht wordt.

Voor nu: Gefeliciteerd!

Nu misschien tijd voor een momentjerust.nl? Ook een medicijn tegen de waan van de dag. Zie mijn uitleg van wat momentje rust is bij wat ik doe.

 

Delivering Happiness

By update No Comments

De 20-ste maart is door de United Nations uitgeroepen tot World Happiness Day. Op die dag organiseerde Wendy Kouwenhoven vanuit Delivering Happiness Holland het Inspire Amsterdam event. In de voorbereidingen heb ik haar geholpen, ondermeer met de website.

Inspire Amsterdam werd gehouden in Toomler Amsterdam. Dat gaf direct al een gemoedelijke en persoonlijke sfeer. Uiteindelijk was het een mooie dag met leuke ontmoetingen. Een kleine fotoimpressie:

Dagvoorzitter: Jan Jaap van de Wal

Dagvoorzitter: Jan Jaap van de Wal

 

Opening door Wendy Kouwenhoven

Opening door Wendy Kouwenhoven

 

Erik Vloeimans

Erik Vloeimans

 

Thimon de Jong

Thimon de Jong

 

Yan Schroen

Yan Schroen

 

Luitenant Generaal Mart de Kruif

Luitenant Generaal Mart de Kruif

 

Jenn Lim

Jenn Lim

Ik was tevens uitgenodigd voor het diner met het World Happiness Team en andere gasten. Het bijzondere daaraan was dat er oprechte interesse was en dat het leek of iedereen elkaar al jaren kende terwijl velen elkaar voor het eerst spraken.

Delivering Happiness team

Delivering Happiness team

Als follow-up van Inspire Amsterdam is de Happiness Challenge van start gegaan. Hierbij kregen de deelnemers verschillende opdrachten. Hun verhalen worden verzameld via Open Space Company. Neem een kijkje in de Happiness Challende space (Engelstalig)

Deze eerste editie gemist? Schrijf 20 maart 2014 en je agenda en houd www.worldhappinessday.nl in de gaten.

Jury Startup Weekend 2013

By update No Comments

jury-startupweekend-2013Na mijn opening keynote op vrijdag, was ik zondag weer bij Startup Weekend Enschede. Ditmaal als lid van de jury, samen met met Kees Koolen (chairman Booking.com), Tom Paffen (PPM Oost), Helma Hoving (Universiteit Twente) en Wouter de Vries (Antagonist).

Van de 25 ideeën op vrijdag werden er negen geselecteerd en vormden zich uiteindelijk acht teams. Alle acht hebben ze gepresenteerd. Dit waren:

  • Moviecatcher (goedkope last-minute bioscoopkaartjes)
  • Startup Talk (platform voor kennis en kunde uitwisseling onder startups)
  • TicketFever (bemiddeling tussen concertkaartjes)
  • Culture Fabric (jurken gemaakt van tweedehands zijde uit India)
  • Moving Story (verhalen gebaseerd op GPS locatie)
  • Learnin’ (platform om scholieren elkaar te laten helpen met huiswerk)
  • Text99.com (inspraak in beleidsstukken)
  • YouSnoozeYouLo.se (groeps wekker app om (sport)teams te stimuleren om op tijd te komen)

We zagen veel goede pitches, vaak goed uitgedachte concepten met mooi uitgewerkte business modellen. Dat maakte ook dat er veel verdeeldheid was binnen de  jury. Uiteindelijk won Moving Story, een idee van Lissa Kooijman en werd Culture Fabric tweede. Persoonlijk vind ik YouSnoozeYouLo.se ook nog steeds erg leuk en zou dit goed kunnen werken en uitpakken.

Moving-Story-wint-Startup-Weekend-2013

Ik ben benieuwd in hoeverre de ideeën verder worden uitgewerkt en uitgevoerd.

Opening keynote Startup Weekend

By update No Comments

Lars-at-SWENS2013Als winnaar van Startup Weekend Enschede 2012 met Truienradar hield ik de openings keynote tijdens de tweede editie van Startup Weekend Enschede. In mijn presentatie heb ik het verhaal van idee tot winnen en daarna van Truienradar verteld en heb ik de deelnemers drie dingen meegegeven:

  1. Zorg dat je vooral veel plezier hebt
  2. Focus, maak je keuze voor een concept en werk dat uit
  3. Doe na het weekend een team (motivatie) check

Ik hield de volgende presentatie: [slideshare id=17254273&doc=truienradarswens15-mrt-130316044200-phpapp01]

Daarin heb ik namens de teams zowel een eerste werkende versie van Truienradar als Momentjerust gelanceerd.

Daarna ben ik nog gebleven om de pitches en teamvorming te zien. Er werden 25 ideeen gepitcht. Daaruit werden er 9 geselecteerd en uiteindelijk ontstonden er acht teams.