Skip to main content

We gaan het anders doen

By 4 juni, 2013januari 16th, 2016update
Coffee is always a good idea

Coffee is always a good idea

Vandaag had ik als spin-off van mijn pitch bij Gave Dingen Doen een afspraak met Bas Mennink bij het Gave Dingen Doen HQ. Voor ons beide had de avond het inzicht opgeleverd dat iets “in de markt zetten” en “verkopen” iets heel anders is dan creëren. Mijn focus is creëren en innoveren en ik ben niet zozeer van het vasthouden en volhouden. Ook Bas richt zich op het van de grond krijgen van kansen die op zijn pad komen in de korte aandachtsspanne die hij heeft. Voor mensen die wel een langere adem hebben en zich echt ergens in kunnen vastbijten hebben we beide dan ook veel respect. Eigenlijk hebben we die mensen zelfs hard nodig. We kwamen tot het inzicht dat we er maar weinig kennen en dat die waarschijnlijk niet in ons netwerk zitten en ook nog eens zin en tijd hebben om op basis van provisie of aandeel mee te doen en geloven in het concept in kwestie. Daarom hadden we deze afspraak bedacht om het te gaan hebben over:

De virtuele sales agent

We belandden met een kopje koffie van de Vlinder in de zon op het terras van Kinki Kappers. Al snel kwamen we erop uit dat het juist niet om virtueel ging, maar om echt. We zoeken echte mensen om mee samen te werken.

We hadden het over een MVP (minimum viable product). Wat konden we doen om te beginnen? Ik riep direct: Naar huis fietsen en een WordPress installeren voor een nieuw platform om concepten en verkopers te matchen. Waarop Bas een quote aanhaalde van Albert Einstein:

[quote]Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd gekregen hebt![/quote]

Tijd dus om het anders te doen. Met de aandachtsspanne van Bas van ongeveer 3 maanden en bij mij van een half jaar tot een jaar, zouden we inderdaad tegen die tijd staan waar we vaak staan. Het concept ligt er, een eerste versie werkt, en dan…

Echte samenwerkingen

We gaan dus niet meer hard zelf aan de slag om vervolgens op te kijken en te moeten constateren dat we nog steeds met z’n tweeën bezig zijn. We gaan niet meteen dingen zelf doen. Niet omdat we nou lui zijn, maar omdat we willen dat er vraag naar is. Dus we doen niets, totdat iemand vraagt of wij iets willen doen omdat wij dat nu eenmaal kunnen. Zo starten we echte samenwerkingen op.

Andere doelstellingen

Waar we normaal gesproken zelf heel tevreden zijn met doelstellingen als “We willen dat mensen meedoen” of “Als het maar gebruikt wordt”, is het misschien tijd om eens een doelstelling te formuleren die voor ons ongebruikelijk is. In euro’s onder de streep aan het eind van het jaar.

Niets doen en toch beginnen?

Dat we niets zomaar doen, wil niet zeggen dat we ook niet gaan beginnen. Natuurlijk gaan we aan de slag. We gaan de basis leggen voor het matchen van (eigen) concepten en mensen zoeken die het leuk vinden om dit mede naar een volgend niveau te brengen. Dit doen we volgens de 5 principes van effectuation. Bas had hier eens over gelezen en gaat over 5 kenmerken van wat succesvolle ondernemers doen:

  1. Bird in Hand : Begin vanuit wat je al hebt/kunt
  2. Affordable Loss : Hoeveel zijn we bereid nu maximaal en onvoorwaardelijk te investeren
  3. Crazy-Quilt : Met wie gaan we partneren / samenwerken
  4. Lemonade : Wat komt er op ons pad? Als je sinaasappelsap wilt verkopen en je komt telkens citroenen tegen kun je beter citroen limonade gaan verkopen.
  5. Pilot in the Plane : Houd zelf koers. We richten ons op wat we kunnen en creëren daarmee te toekomst.

Geïnspireerd door wat Edwin Vlieg (MoneyBird) zei gaan we met dit concept aan de slag en laten we gelden:

[quote]Op basis van feedback van klanten stellen we ons product niet bij. We luisteren en stellen op basis daarvan onze visie bij en passen vervolgens van daaruit ons product aan.[/quote]

Next?

Wat nu? We gaan op zoek in ons netwerk en daarbuiten naar mensen die het leuk vinden om een concept in te markt te zetten als het er eenmaal ligt. Ben jij zo iemand of weet jij iemand die dit aanspreekt? Neem contact op met Bas of neem contact op met mij.

 

 

Join the discussion 2 Comments

  • plangenkamp schreef:

    Hoe zit er niemand in jullie netwerk met een lange adem en die zich ergens in vast kan bijten ….

  • Lars schreef:

    dat is natuurlijk wat kort door de bocht. Wat ik bedoel is:
    … en zin en tijd heeft om op basis van beloning naar gezamenlijk resultaat mee te doen in het laten groeien van een concept.
    Jouw naam is overigens wel gevallen, maar we namen aan dat je al wat druk was. 😉 Of doe je mee?

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.