Gamification

By 10 juni, 2013 februari 22nd, 2016 update

kickoff-de-universiteit-Huis-aan-de-Werf-UtrechtEen van de suggesties die ik kreeg tijdens mijn pitch van Open Space Company bij Gave Dingen doen was “Kijk eens naar Gamification”. Toen ik de dag erna een uitnodiging kreeg van Jeroen Koomen voor het event Volgens Wikipedia, hoefde ik dan ook niet lang na te denken. Daar wilde ik bij zijn!

De context

De avond werd georganiseerd door “De Universiteit“, een leeromgeving waarin zelfsturende mensen vragen stellen en verantwoordelijkheid nemen om hun eigen onderwijs vorm te geven, binnen en buiten de grenzen van het bestaande onderwijssysteem.

Een leuke setting met inspirerende mensen. Het lijkt wel wat op “Wat is jouw vraag?” (ook wel bekend als Meeting of Minds) en Organisatie van de Toekomst.

Ook De Universiteit biedt aan deelnemers een podium om te experimenteren met workshops en werkvormen en zo anderen te inspireren en zelf te leren. Zo werd deze avond op 10 juni georganiseerd door Doekes, Jeroen, Tijmen en Tim over gamification.

Gamification

Wat is het eigenlijk? Volgens Wikipedia:

[quote]Gamification is the use of game thinking and game mechanics in a non-game context in order to engage users and solve problems.[/quote]

waarom-gamificationOfwel het gebruiken van spel elementen in een reële context om mensen te betrekken. Daarmee kon het inderdaad wel eens een sleutel tot succes zijn voor ons Open Space Company platform.

In de inleiding haalt Jeroen twee vormen van motivatie aan. De extrinsieke motivatie (veelal directe beloning) en de intrinsieke motivatie. Voor de laatste haalt hij drie factoren van Dan Pink aan die leiden tot meer motivatie en voldoening:

  1. Autonomie
  2. Meesterschap, uitdaging, bijdragen
  3. Zinvol doel

Open Space Company

Als je die factoren projecteert op Open Space Company denk ik dat er best een goede potentie is voor een hoge intrinsieke motivatie. Mensen kunnen zelf kiezen welk vraagstuk ze verder willen helpen met hun ideeën en welke niet (autonomie). Ook of het doel voor hen zinvol is hangt hier mee samen en tot slot is het toevoegen van ideeën of reageren op bestaande ideeën een vorm van bijdragen.

Toch zijn een aantal aspecten misschien ook nog wat dun. Want hoeveel erkenning is er voor jouw idee? Hoe zichtbaar is dit? Blijft het wel uitdagend? Word je er wel beter in?

Aspecten die we deels gewoon door functionele verbeteringen kunnen doorvoeren, maar deels ook zaken die zich lenen voor gamification.

Prototyping

gamification-design-frameworkDaarom was ik ook blij verrast dat de organisatie mijn Open Space Company als een van de vier cases had uitgekozen om een team omheen te vormen en gedurende de avond mee aan de slag te gaan. We werden gevraagd om een aan de hand van het gamification framework een prototype van een spel te knutselen wat ook daadwerkelijk speelbaar was na 20 minuten. Dit gamification design framework luidde:

  1. Waarom doe je het? Wat is het doel?
  2. Welk gedrag wil je zien?
  3. Wie zijn je spelers?
  4. Wat zijn de activity loops?
  5. Wat maakt het leuk?
  6. Gebruik de juiste tools (is het passend?)

Voor Open Space Company in het kort:

Why = om ervoor te zorgen dat mensen anderen gaan helpen om hun vraagstuk verder te brengen

Gedrag = terugkerende bezoekers die in verschillende spaces bij verschillende vraagstukken hun bijdrage leveren

Brainstorm

In een eerste brainstorm kwam een aantal zeer relevante ideeën naar voren om ervoor te zorgen dat met name de idee gevers meer aangesproken werden op hun intrinsieke motivatie. Bijvoorbeeld:

  • Laat een space eigenaar (vraagstuk eigenaar) de ideeen die hij/zij goed vindt los van het stemproces markeren (featured)
  • Laat mensen merken dat ze van nut zijn voor innovatie
  • Laat space eigenaren ‘goodies’ doneren voor een algemene Open Space Company pot waar mensen met goede ideeën dan iets uit mogen kiezen
  • Breng mensen met elkaar in contact die gelijkgestemd zijn
  • Maak sommige spaces alleen op uitnodiging of bij voldoende eerdere bijdragen toegankelijk

Papieren prototype

Uiteindelijk ontstond er een papieren prototype. Deels was dit een afspiegeling van de huidige werking van Open Space Company, maar er waren een drietal “game” elementen toegevoegd:

  1. Leaderboard (laat zien waar jij staat op de ‘goede bijdrages’ ladder ten opzichte van je vrienden (dus niet t.o.v. iedereen)
  2. Virtual team (mensen die in een bepaalde space veel goede bijdrages hebben, hebben blijkbaar affiniteit met het thema in kwestie. Laat zo virtuele teams ontstaan die wellicht zelfs uitgroeien tot echte teams)
  3. Visualize (als FUN element, laat mensen schets tekeningen maken bij ideeën als illustraties en maak daar ook weer een gallery van)
  4. Featured (de space eigenaar kan ideeen die hij/zij zeker gaat gebruiken markeren)

game-prototype

We hebben het papieren prototype spel gespeeld rondom de vraag van Mees: “Hoe zorg ik dat we massaal in NL op één dag allemaal lief zijn voor elkaar?” Hier ontstonden meteen veel leuke ideeen, werden likes uitgedeeld en werd het idee “lief euro stickers” featured gemaakt.

Uiteindelijk wonnen we zelfs omdat we de meeste stemmen kregen van mensen die aangaven het spel ook echt te willen spelen.

Bedankt!

Dank aan iedereen voor de super ervaring, de vele inzichten en nieuwe ideeën. In het bijzonder dank aan het team: Mapije, Annemieke en Marien voor jullie bijdrages, creativiteit en co-creatie.

Genoeg stof tot nadenken in elk geval. Ik denk dat we zeker een aantal spel elementen in Open Spave Company zullen gaan introduceren. Van Annemieke kreeg ik nog de tip om de Gamification cursus op Coursera te volgen zodra die weer start op het moment dat we er echt mee aan de slag willen. Dank! Die houd ik zeker in gedachten.

Al met al een mooie avond vol learning by doing.

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.