Category

Verwonderingen

Vrijblijvende communicatie

By | Verwonderingen | 3 Comments

gasmeter_LianderWe willen onze gasmeter laten verplaatsen. Een klus die alleen de netbeheerder mag doen en waar een prijskaartje van ruim 700 euro excl. BTW aan hangt. Op zich handig dat ze de aanvraag daarvan gebundeld hebben op één website, aansluitingen.nl. Voor we definitief besluiten of we de investering willen doen, wilde ik wel precies weten wat het kost. Op de site las ik:

[quote]Om informatie te ontvangen over een wijziging van de aansluiting, kunt u naast het raadplegen van de secties “Procedures en voorwaarden” en “Veelgestelde vragen” op onze website, www.aansluitingen.nl, tevens een aanvraag indienen voor een vrijblijvende offerte.[/quote]

Het stappenplan wat vervolgens genoemd wordt en de aanvraag zelf lijkt echter een nogal definitief karakter te hebben. Zo moet je ook meteen opgeven wie de nota gaat betalen.

Voor ik de vrijblijvende aanvraag indien daarom voor de zekerheid nog maar even gebeld met aansluitingen.nl om te dubbelchecken dat ik met het aanvraagformulier een vrijblijvende offerte opvraag. Dit bleek het geval te zijn. Daarop stuurde ik mijn aanvraag in.

Mail van Liander

Al snel kreeg ik een e-mail van Liander, onze netbeheerder met daarin ondermeer:

[quote]Onderwerp: Opdrachtbevestiging van aanvraag

Bevestigen van deze aanvraag is niet nodig
Wij zien uw aanvraag als een opdracht om de bovenstaande werkzaamheden te verrichten. U hoeft deze aanvraag dus niet te bevestigen.

Wij bellen u om de details te bespreken
Wij nemen binnen 10 werkdagen contact met u op om de technische details te bespreken.

Voor deze opdracht gelden onze Algemene Voorwaarden
Met deze opdrachtbevestiging gaat u akkoord met onze Algemene Voorwaarden voor het uitvoeren van werkzaamheden en diensten door Liander N.V.

Tot slot
Heeft u nog vragen over deze bevestiging? Of wilt u de opdracht annuleren? Neemt u dan contact op met onze Servicedesk.[/quote]

Dat lijkt dus alles behalve vrijblijvend. Ik moest in de aanvraag zelfs al een week opgeven waarin de werkzaamheden gepland konden worden, dus voor hetzelfde geld staan ze zo op de stoep. 

Daarom toch voor de zekerheid nog maar even met aansluitingen.nl gebeld om nog weer even te checken en ze feedback te geven dat het onduidelijk is. Nu komt de echte verwondering. Ze zeiden namelijk:

[quote]Ja meneer, daar kunnen wij niets aan doen. Die mail wordt gestuurd door Liander.[/quote]  

Mijn feedback dat het voor mij als klant dan wel heel moeilijk te geloven was dat het nog steeds vrijblijvend is werd maar met moeite gehoord. Het was immers vrijblijvend en ze konden niets doen aan het feit dat Liander dergelijke mails stuurt.

Ik zou zeggen: creëer geen voorportaal als je geen verantwoordelijkheid neemt en laat me dan rechtstreeks met Liander schakelen en een aanvraag indienen. 

Daarnaast is het eigenlijk ook wel verwonderenswaardig dat het verplaatsen van een gasmeter over een afstand van 3,5 meter maar liefst 712,70 euro excl. BTW kost.

 

 

Uitgezonderd aanwonenden

By | Verwonderingen | No Comments

Op de fiets bij Deventer kwam ik nog een mooi bord tegen waarover ik me verwonder.

Verboden

verboden-verwondering

Uitgezonderd aanwonenden

verwondering-verboden-uitgezonderd-aanwonenden

Of zouden ze de caravan bedoelen die er net om het hoekje staat.

verwondering-gedumpte-caravan

Die lijkt daar wel gedumpt aangezien het nummerbord ontbreekt. Ook verwonderlijk, wie doet dat nou….

 

Organiseren anno 2012 bij KPN – ongewenste post

By | Verwonderingen | No Comments

KPN-ongewenste-postTijd voor een verwondering. Al enige tijd krijgen we als Monito af en toe ongewenste reclame in de brievenbus van KPN. We hebben de KPN-verwondering-vervolg van de Kamer van Koophandel al jaren aan staan, ook voordat we het huidige adres als vestigingsadres hadden. Dat zou ervoor moeten zorgen dat je geen reclamepost krijgt van andere bedrijven. Toch houdt KPN zich baar blijkbaar niet aan. Ik weet zeker dat de KVK de bron is, want de post wordt geadresseerd aan 33A. Dit heeft als foutje een tijdje bij onze inschrijving gestaan omdat we hiervoor op 294A zaten en ze waren vergeten de A weg te halen. Maar goed, dat alles ter zijde. Ik wilde deze toestroom van folders stoppen en had er al eens een retour afzender gedaan. Dat hielp blijkbaar niet. Daarop 3x geprobeerd te bellen, voicemail. Daarop een e-mail gestuurd naar de KPN vestiging waarvan de post afkomstig was. Ik kreeg de volgende verwonderlijke reactie:

[quote]Wij hebben zelf geen invloed op de mailinglijsten.
Dit wordt allemaal centraal vanuit het hoofdkantoor verzorgd.
Deze mail heb ik wel voor u doorgezet naar de marketing afdeling met het verzoek u uit de lijst te halen.
Ik kan alleen vanuit hier geen toezegging doen of en per wanneer dit dan geregeld is.[/quote]

OK, er wordt dus misbruik gemaakt van het systeem van de KVK en er kan geen toezegging gedaan worden of er iets met mijn verzoek gedaan wordt?

Daar verwonder ik mij over.

Dan denk ik terug aan mijn bijdrage over zelfsturing voor het boek van Martijn Aslander en Erwin Witteveen en dan denk ik “bij KPN is het dus wel 180 graden anders dan mijn uiteenzetting in dat boek”. Is dat nou organiseren anno 2012? Vestigingen die geen invloed hebben op processen die hen wel raken? Het is immers hun folder die ik telkens ongewenst krijg.

Vervolg wel van deze tijd

Door mijn verwondering te delen op Twitter en te vragen of KPNwebcare nog iets kon betekenen, kreeg ik meteen een reactie. Of ik mijn gegevens even wilde DM-en.

@KPNwebcare

Daarop werd het netjes geregeld en werd aangegeven dat dit helaas vaker voorkomt en wordt geïnventariseerd hoe dit kan. 

Dat is dan wel weer organiseren annu nu en niet net een jaar achter de feiten aan. Met dank aan @KPNwebcare

Lange link op verkeersbord

By | Verwonderingen | No Comments

In Noord Holland hebben ze wel een heel mooi verkeersbord gemaakt om mensen te informeren over werkzaamheden aan een brug:

[quote]Herstelwerkzaamheden Duikerbrug (N203) verkeershinder van 15-04 t/m 03-05-2013 www.noord-holland.nl/web/projecten/N203/Duikerbrug.htm[/quote]

lange-url-verkeersbord

Dit bord staat langs een provinciale weg waar je 80 km/h mag. Meestal is het al lastig om überhaupt de datums goed te lezen, maar die weblink wordt wel helemaal lastig. Het concept langding page of verkorte URL had men blijkbaar nog nooit van gehoord. Zelfs degene die het bord maakte vond het blijkbaar niet vreemd dat er zo’n groot bord nodig was. Wonderlijk toch?

Maar goed, op zich maakt het niet veel uit, want als het je dan gelukt is om de URL te onthouden en hem intypt, blijkt de pagina in kwestie niet (meer) te bestaan.

pagina-Noord-Holland-bestaat-niet-meer

ABN Amro – U regelt het eenvoudig online

By | Verwonderingen | No Comments

ABN-Amro-opheffenVoor een oude huurgarantie die inmiddels al lang was afgelopen, hadden we bij Monito nog een reserve extra spaarrekening. In het kader opgeruimd staat netjes dacht ik, laat ik die maar eens opheffen. 

Na wat zoeken op de ABN Amro website kwam ik op de juiste pagina: Uw Ondernemers Deposito opheffen met als kop “Eenvoudig online of telefonisch”. Uiteraard gekozen voor – eenvoudig online -.

In een formulier alle gegevens ingevuld waaronder rekeningnummer van de spaarrekening, rekeningnummer van de lopende rekening en gewenste ingangsdatum. Vervolgens kreeg ik netjes een bevestiging op mijn scherm:

Deposito-opgeheven

Ook per e-mail nog netjes een bevestiging.

[quote]Hierbij bevestigen wij u de ontvangst van uw opzegging van het ABN AMRO Ondernemers (Top) Deposito die via internet is ingediend.
Binnen drie werkdagen ontvangt u een brief ter bevestiging.[/quote]

Er stond al wel wat ik nog een handtekening moest zetten, maar hier komt mijn verwondering:

  1. Ik kreeg vervolgens een blanco formulier waarbij ik met de hand nogmaals alle gegevens in moet vullen die ik al verstrekt heb.
  2. Alle rekeninghouders moeten tekenen terwijl ik volledig bevoegd ben

Dat kan toch voor iedereen veel makkelijker? Laat me de opheffing met m’n random reader bevestigen en klaar. Of print in elk geval de ingevulde gegevens op de brief zodat ik alleen een handtekening hoef te zetten. En waarom moet iedereen tekenen? Het gaat om het opheffen van een lege spaarrekening gekoppeld aan een lopende rekening, niet de hoofdrekening zelf…

Dus welk deel ik nu eenvoudig online geregeld heb?

Woekerpolis

By | Verwonderingen | No Comments

woekerpolisVandaag kreeg ik een brief van Avero Achmea over mijn pensioenplan polis. Ooit heb ik in een iets minder oplettend moment mijn verzekeringstussenpersoon zomaar vertrouwd en ben ik in een product gestapt wat later een woekerpolis bleek te zijn. Ik vroeg om een arbeidsongeschiktheidsverzekering en gaf aan dat ik op termijn wat aan pensioenopbouw wilde doen, maar dat we nog een beheer BV gingen oprichten. Ondanks dat eigen beheer dus in het verschiet lag, kreeg ik een gecombineerd product voor pensioenopbouw en arbeidsongeschiktheid.

Met name aan het begin van de polis worden veel kosten in rekening gebracht. Gelukkig had ik me inmiddels in de materie verdiept en ontdekte ik dat ik de polis beter kon laten ontbinden. Dit tegen het advies in van de adviseur die zei dat ik beter bij kon storten (maar dat was alleen om te voorkomen dat de polis vroegtijdig op zou drogen). Maar goed, toch de polis ontbonden.

Nu de verwondering: te hoge kosten in begin zijn OK

De brief van vandaag meld dat ik geen recht heb op een tegemoetkoming omdat de polis te kort gelopen heeft en ik hem vroegtijdig heb beëindigd. Ah ha, dus in het begin worden er helemaal absurd veel kosten in rekening gebracht op de polis en dan is het dus wel OK om te woekeren.

Natuurlijk zijn de mensen die langer aan dit soort producten vast hebben gezeten nog zwaarder gedupeerd, maar om op deze manier nu klanten af te schepen….

Variatie in hoe je aangeschreven wordt

By | Verwonderingen | 2 Comments

Onlangs was ik op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en heb ik me weer sterk verwonderd. Ik was ingelogd met DigiD voor het doen van een aanvraag. Daardoor weten ze dat ik Dhr. Lars Rengersen ben (en vast nog wel veel meer). Vervolgens kreeg ik de vraag hoe ik aangeschreven wilde worden. Ik wist niet dat je in Nederland al deze mogelijkheden had:

1) L Rengersen
2) L Rengersen – Op de Weegh
3) L Op de Weegh
4) L Op de Weegh – Rengersen

 Je kunt er dus zomaar voor kiezen om de achternaam van je partner te gaan gebruiken of eraan vast te plakken. Ik heb maar gewoon voor optie 1 gekozen.

 

Omdenken model verpleegkamer

By | Verwonderingen | No Comments

ziekenhuisbedIn het casusarchief van Omdenken kwam ik een interessant verhaal tegen over een modelverpleegkamer. Hierin wordt beschreven dat een directeur van een verzorgingshuis door onfortuinlijke omstandigheden opeens zelf gebruiker wordt van een van de ingerichte modelverpleegkamers. Als resultaat kwam hij met 26 fundamentele verbeterpunten voor de ruimte en de organisatie er omheen die geleid hebben tot een totaal herontwerp van de kamer.

[quote]Zonder dit voorval, zo schrijft Becker, had de kostbare renovatie zeer zeker niet goed uitgepakt.[/quote]

Is het niet frappant dat dit ontwerpen van ruimtes en processen in eerste instantie dus toch niet vanuit de beleving van de gebruiker gedaan werd? In het emotioneel programma van eisen staat juist de beleving van alle gebruikers centraal, van verpleegkundige tot patiënt en van bestuurder tot bezoeker.

Betalingen worden hier afgerond

By | Verwonderingen | No Comments

Dubbele brieven is blijkbaar in tegenwoordig.
Deze van de Belastingdienst is zo mogelijk nog het meest verwonderlijk.

Voor een belastingvrije auto die ik naar de sloop had gebracht, kreeg ik een aanslag.
Op zich niets aan de hand. Totaal voor alle tijdvakken, nul euro. Afgerond echter 699,00 euro!!

Gelukkig bracht de tweede envelop die precies tegelijk kwam goed nieuws:
De auto stond al een tijdje in de bedrijfsvoorraad van de sloop en de factuur was gestuurd voordat dit verwerkt was.
Ik hoefde de aanslag dus niet te betalen. Ook wonderlijk dat dit bericht en de factuur dan wel precies tegelijk aankomen.

Zo, dan is het tenminste duidelijk

By | Verwonderingen | No Comments

Daar waar Bizner nog het motto had “Nooit meer dingen dubbel doen”, denkt @Home (tegenwoordig Ziggo) daar blijkbaar heel anders over.
Zo ontvingen we vandaag maar liefst 4 brieven tegelijk van Ziggo.
Let ook op de leuke variatie in kleuren, we kunnen bijna kwartetten.

Nadat er geen actie kwam op basis van onze schriftelijke opzegging volgens de procedure op de Ziggo website, toch maar even gebeld.
Het afschrijven van geld ging immers gewoon door. Gelukkig was de 10 minuten wachten a 15 eurocent per minuut het wel waard.
Ze hebben door dat we gaan verhuizen naar een niet door Ziggo aansluitbaar adres.
Van de vier brieven waren er 2 precies hetzelfde en de andere twee bevestigden ook min of meer hetzelfde.

Geregeld dus!

(Nu nog hopen dat ze het teveel afgeschreven bedrag gaan terugstorten).

Spelfoutje, bedankt!

By | Verwonderingen | No Comments

Ga je vanavond mee naar de Kerms?
De wat? De kerms!
Dat kan in Enschede, (ver)wonderlijk toch?

Misschien is de i van de vrachtwagen gevallen en stuk gegaan,
of een spelfoutje van degene die het op ging hangen.

In elk geval grappig om te zien.
Veel plezier op de kermis.

 

Een paar dagen later:

Blijkbaar was de i wel degelijk aanwezig, maar was er een misverstand over
de spelling van Kermis.
Of misschien om het twentse publiek aan te spreken “Goa-j met noar de
Kerms?”

In ieder geval kunnen we dus gelukkig naar de kermis, veel plezier!

Probleem verplaatsen

By | Verwonderingen | No Comments

Tja, wonderlijke situaties:
1) Hoe gaan ze die pakeerplaats nu aanpakken?
2) Hoe krijg je je Greenwheels nog tussen de bouwhekken uit?

Oh ja, en als dat laatste dan gelukt is, hoe zet je hem dan zo neer dat hij niet volstroomt met bekeuringen en de volgende hem kan vinden……

 

Een paar dagen later:

Tweedehands voedsel

By | Verwonderingen | No Comments

Op vakantie in Luxemburg-stad kwamen we het volgende uithangbord tegen:

Is er zoiets als tweedehands voedsel? Dat wat de gasten hebben laten staan in dure restaurants wordt dus toch niet weggegooid, maar opnieuw verkocht!

Of is het de taalverwarring (tussen duits, nederlands, frans en engels) die Luxemburg wat ons betreft zo kenmerkt.

Wij hebben voor de zekerheid maar een andere eetgelegenheid gekozen.

Ongewenste post

By | Verwonderingen | No Comments

De NEE NEE sticker op je brievenbus is al aardig effectief. Toch valt er toch steeds weer meer ongewenste post door m’n brievenbus, geadresseerd wel te verstaan. Allerlei organisatie waar ik al klant ben willen mij wijzen op allerlei prachtige voordelen van andere producten of diensten uit hun assortiment. Bijzonder nutteloos en milieubelastend.

Laatste bedacht ik me dat ik wel eens gewoon een mailtje kon sturen om me hiervoor af te melden. Ik was bang een reactie te krijgen in de trend van “Dat is helaas niet mogelijk”, maar het tegendeel bleek waar. Zeer snel en correct kreeg ik de volgende reactie:

“Ik heb in ons systeem aangetekend, dat u geen reclame wenst. Vanaf vandaag ontvangt u geen ongewenste reclame meer van ons.”

Het werkt dus blijkbaar! Unive bedankt. Nu dezelfde proef op de som genomen met de Postbank en de ANWB, ik ben benieuwd.

Energie zuinig

By | Verwonderingen | No Comments

Laatst zag ik dit briefje bij een lichtknop geplakt zitten, (ver)wonderlijk, toch?

Dat is hetzelfde argument als “Dat is duurder om niet te kopen”.

En inderdaad, een aantal weken later komt de Loesje kalender met een verhaal hierover.

Conclusie: Het licht kan dus gewoon uit, ook een spaarlamp of TL!

Dat daar ook al beurzen voor zijn………

By | Verwonderingen | No Comments

Regelmatig reis ik met de trein, zo ook op een rustige maandagochtend na een leuk weekend. Meestal zit ik gewoon te werken en let ik niet zo goed op wat er buiten allemaal te zien is. Totdat je op Hengelo stopt en nietsvermoedend uit het raam kijkt. Sta ik recht tegenover een billboard met daarop de tekst “Denk je aan scheiden?” Het blijkt een uitnodiging voor een beurs te zijn. Dat ze daar ook al beurzen voor organiseren.

Zeg schat, wat zullen we eens gaan doen dit weekend? Nou, ik zag dat er een beurs georganiseerd wordt over scheiden, misschien is dat leuk. 

Maar goed, het zal wel commercieel interessant zijn.

Voor mij bedoeld?

By | Verwonderingen | No Comments

Er worden veel inspanningen verricht om het leven wat makkelijker te maken, bijvoorbeeld “Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker” (al vraag ik me soms wel af hoe goed dat lukt) of ‘We maken het eenvoudig’. Toch lukt dat helaas niet altijd. Zo probeerde ik onlangs in te loggen op het internetbankieren van Abn Amro en kreeg ik het volgende bericht:

Wegens een technische storing zijn de stop-loss levels niet aangepast in de naam van de turbo’s.
Onze excuses voor het ongemak.

Nee, nu begrijp ik wat er aan de hand is. Bedankt voor deze heldere foutmelding. Of zou het bericht niet voor mij als leek bedoeld zijn?