Vrijblijvende communicatie

By 6 september, 2013 december 3rd, 2015 Verwonderingen

gasmeter_LianderWe willen onze gasmeter laten verplaatsen. Een klus die alleen de netbeheerder mag doen en waar een prijskaartje van ruim 700 euro excl. BTW aan hangt. Op zich handig dat ze de aanvraag daarvan gebundeld hebben op één website, aansluitingen.nl. Voor we definitief besluiten of we de investering willen doen, wilde ik wel precies weten wat het kost. Op de site las ik:

[quote]Om informatie te ontvangen over een wijziging van de aansluiting, kunt u naast het raadplegen van de secties “Procedures en voorwaarden” en “Veelgestelde vragen” op onze website, www.aansluitingen.nl, tevens een aanvraag indienen voor een vrijblijvende offerte.[/quote]

Het stappenplan wat vervolgens genoemd wordt en de aanvraag zelf lijkt echter een nogal definitief karakter te hebben. Zo moet je ook meteen opgeven wie de nota gaat betalen.

Voor ik de vrijblijvende aanvraag indien daarom voor de zekerheid nog maar even gebeld met aansluitingen.nl om te dubbelchecken dat ik met het aanvraagformulier een vrijblijvende offerte opvraag. Dit bleek het geval te zijn. Daarop stuurde ik mijn aanvraag in.

Mail van Liander

Al snel kreeg ik een e-mail van Liander, onze netbeheerder met daarin ondermeer:

[quote]Onderwerp: Opdrachtbevestiging van aanvraag

Bevestigen van deze aanvraag is niet nodig
Wij zien uw aanvraag als een opdracht om de bovenstaande werkzaamheden te verrichten. U hoeft deze aanvraag dus niet te bevestigen.

Wij bellen u om de details te bespreken
Wij nemen binnen 10 werkdagen contact met u op om de technische details te bespreken.

Voor deze opdracht gelden onze Algemene Voorwaarden
Met deze opdrachtbevestiging gaat u akkoord met onze Algemene Voorwaarden voor het uitvoeren van werkzaamheden en diensten door Liander N.V.

Tot slot
Heeft u nog vragen over deze bevestiging? Of wilt u de opdracht annuleren? Neemt u dan contact op met onze Servicedesk.[/quote]

Dat lijkt dus alles behalve vrijblijvend. Ik moest in de aanvraag zelfs al een week opgeven waarin de werkzaamheden gepland konden worden, dus voor hetzelfde geld staan ze zo op de stoep. 

Daarom toch voor de zekerheid nog maar even met aansluitingen.nl gebeld om nog weer even te checken en ze feedback te geven dat het onduidelijk is. Nu komt de echte verwondering. Ze zeiden namelijk:

[quote]Ja meneer, daar kunnen wij niets aan doen. Die mail wordt gestuurd door Liander.[/quote]  

Mijn feedback dat het voor mij als klant dan wel heel moeilijk te geloven was dat het nog steeds vrijblijvend is werd maar met moeite gehoord. Het was immers vrijblijvend en ze konden niets doen aan het feit dat Liander dergelijke mails stuurt.

Ik zou zeggen: creëer geen voorportaal als je geen verantwoordelijkheid neemt en laat me dan rechtstreeks met Liander schakelen en een aanvraag indienen. 

Daarnaast is het eigenlijk ook wel verwonderenswaardig dat het verplaatsen van een gasmeter over een afstand van 3,5 meter maar liefst 712,70 euro excl. BTW kost.

 

 

Join the discussion 3 Comments

  • Rob schreef:

    Je gasmeter, meterkast moet wel binnen 3m van de voordeur blijven. En niet achter nog een deur ‘verstopt zitten. Gratis advies! 😉
    Overigens is het bedrag voor verplaatsen net zo hoog als een nieuwe aansluiting. Dat komt per saldo op hetzelfde werk neer.

    • Lars schreef:

      Dank!
      “Niet achter nog een deur”??
      Hoe tellen ze dat dan? Doorgaans heeft de meterkast ook een deur.
      Staan die regels ergens in jip en janneke taal?

  • Johan schreef:

    De Gasmeter bij het zomerhuis staat gewoon buiten onder een afdak met een deur ervoor.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.